سارجنتیزم و درد دل های هنری - نکته هایی درباره آموزش نقاشی با اکریلیک

استاد گرامی علاقه ی بی نهایتی به جناب سارجنت داره  و البته با لهجه ی خاص خودش اسم این هنرمند رو به زبان میاره.  اگر نقاشی های آبرنگ سارجنت رو ندیده بودم , می گفتم یه سودای همینجوریه . این علاقه و پیگیری کتابهای منتشر شده تا جایی پیشرفته که  سایر اساتید دانشکده  او رو متهم به  رواج سارجنتیزم  می کنند . اما  با دیدن کارهای آبرنگی که این هنرمند از ونیز ایتالیا کشیده آنهم زمانی که روی قایق های ونیزی نشسته بوده و از همان آب دم دستش برای شستن و خیس کردن قلم مو و کاغذ و رنگ استفاده می کرده , نتوانستم عظمت کار این هنرمند رو نادیده بگیرم. برای اینکه شما هم بتوانید آثار جان سینگر سارجنت رو ببینید به لینک وبسایتش مراجعه کنید. هنرمندی که تا دهه دوم قرن بیستم یعنی 1925 زندگی کرده و در 69 سال بیش از 900 اثر رنگ روغن  و 2000 اثر آبرنگ به جا گذاشته. یعنی اگر از زمان قنداقی تا دم مرگ کار کرده باشه میشه سالی 42 عدد نقاشی ناقابل یا ماهی 3.5 عدد و به عبارتی هفته ای یک تابلو ، که قدر مسلم این جدای از اتودهایی که برای این تابلوها میزده  و  البته اگر قبول کنیم که تقریبا از نوجوانی  به دنبال هنر رفته باشه ... این عددها یکم پیچیده تر میشه!!  چیزی که در نقاشی هاش آدم رو خیره می کنه  انتخاب ترکیب بندیهای نامتعارف ولی درعین حال بی نقص و معقول است.  والبته به نوعی کشیدن جزئیات نقاشی با کمترین میزان قلم زدن!  و همچنین انتخاب رنگهایی متنوع به طوریکه هر کار متفاوت از کار دیگر هست یکی سرد  و یکی گرم ! این تنوع انتخاب  به نظرم  از روحیه ی هنرمند و همچنین از جسارت اون در تغییر و امتحان کردن  خبر میده!   این نکته را هم باید بگویم که شاید پرکار بودن و توانایی خارق العاده داشتن یک هنرمند رو باید از  اخلاقیاتش و از زندگی خصوصی یا اظهار نظرهایی که کرده جدا کنیم و اگر اینجا از این شخص ستایش می شود صرفا به خاطر هنر اوست.

 معروفترین تابلو اش پرتره مادام ایکس هست که قسمتی از آن رو اینجا میبینید

پ.ن:  همه چیز دیده بودم  به غیر از  باب راس ترکی!! یکی از دوستان از ما.هوا.ره برنامه ای رو ضبط کرد بهم داد از شبکه لاین تی وی  ترکی که یه آقایی با هیکل... و صدای مورچه ای که شنیده نمیشد (توی دلش توضیح می داد)  ادای باب راس رو در میاورد و نقاشی آموزش میداد حتی آرم روی پیشبندش هم شکل باب راس مرحوم رو داشت!! ( اگه  ترکی نبود می گفتم برنامه خنده بازار خودمونه)  بهر حال من اگرچه کارهای مرحوم باب راس و این آقای ترک رو نگاه می کنم و نکته هایی هم از کاراشون یاد می گیرم اما قسم خوردم  هیچ وقت  از این نقاشی ها نکنم.  وقتی می بینم طرف هنوز مداد گرفتن بلد نیست و هنوز نمی تونه با مداد یک منظره رو ساخت و پرداخت کنه ، قلم مو دستش می گیره و منظره ها رو همه رو  کپی هم  می کشه  توی همشون ابر هست که با قلم موی 5 سانتی کشیدن و کوه که با کاردک از آب در آوردن و  چند تا درخت سرو نقره ای که با  قلم موی بادبزنی ....  حالم بهم می خوره از این بازاری کشیدن! تازه  بماند که این افراد معمولا هیکل  یه آدمم  نمی تونن طراحی کنن  چه برسه به  نقاشی!  باز خدا باب راس رو بیامرزه  وقتی  حرکات دستش رو نگاه می کردم  حداقل احساس خوبی بهم دست میداد انگار یک جادوگر داره  تردستی انجام میده ولی این  باباترکه  روی اعصابم بود اصلا مدل حرف زدنش، طرز قلم بدست گرفتنش  مدل  قلم زدنش  روی اعصاب بود. بهر حال دوستانی که علاقه دارند می توانند اون کانال رو توی اینترنت هم  پیداش کنن و برنامه rengarank یا گمونم همون رنگارنگ رو ببین !

پ.ن: درسته که  کارهای آقای سارجنت  هم  احتمالا  یه جورایی الهام گرفته از سبک آلاپریما (  خیس در خیس، At first attempt) هست و باب راس هم استاد این  شیوه در منظره کشی است! اما خداییش قضاوت رو می سپارم دست خودتون!

 

 -------------------------------------------------------------------------------------------

آموزش نقاشی با رنگهای اکریلیک

من قبلا درباره آموزش نقاشی اکریلیک کتابی رو معرفی کرده بودم Painting with Brenda Harris و گفته بودم که شرکت گرومباچر ناشر این کتاب هست و تنها جایی که سراغ دارم این کتاب رو بفروشه میدان انقلاب روبروی درب مترو (ابتدای خ آزادی)  یک دکه روزنامه است که  مجله های خارجی هم می فروشد. اگرچه نقاشیهای کتاب کمی تا قسمتی بازاری پسنده اما  برای شروع یادگیری تکنیک نقاشی اکریلیک کافی است. از آنجایی که دوستان ممکن هست دسترسی به این کتاب نداشته باشند من نکته های مختصری درباره کار میدهم که  ترجمه ای از این کتاب به همراه تجربیات کمم هست. (بعدا نوشت: ترجمه این کتاب را از انتشارات اکتا  یا فروشگاه افق - انقلاب روبروی سینما بهمن- می توانید تهیه کنید)

از نظر شیوه رنگ آمیزی اگر کار با آبرنگ یا رنگ روغن رو بلد باشید ، با  اکریلیک هم هیچ مشکلی نخواهید داشت مثلا برندا هریس همان استفاده ای را از قلم موی بادبزنی می کند که باب راس .

1-      حلال رنگهای اکریلیک آب است اما وقتی این رنگها خشک شود دیگر در آب حل نمیشود و به صورت یک لایه پلاستیکی در میاید. برای رقیق کردن رنگها از آب سرد و تمیز استفاده کنید.

2-      تیوپهای رنگ اکریلیک را به صورت وارونه ( سر تیوپ را روی زمین بگذارید) نگهداری کنید تا  از بسته شدن سوراخ تیوپ جلوگیری شود.

3-      درباره برندهای موجود دربازار اطلاع خاصی ندارم فقط از  رنگ اکریلیک بیسیک استفاده کرده ام و راضی بودم.

4-      اکریلیک را می توان روی بوم ، مقواهای آبرنگ، مقوای ماکت ، کوزه سفالی، تخم شترمرغ، گچ ، پلاستیک، چوب و ... استفاده کنید.

5-      شرکت گرومباچر برای رنگ اکریلیک پالت مخصوصی را طراحی کرده که شامل یک جعبه است و درون آن یک اسفنج قرار دارد و روی اسفنج یک کاغذ مخصوص قرار می گیرد. داخل جعبه را پر از آب می کنند و آب از طریق اسفنج می تواند به کاغذ مخصوص انتقال یابد و همواره آنرا  مرطوب نگه دارد. رنگها بر روی این کاغذ قرار داده می شود  و مخلوط می گردد. تا زمانیکه کاغذ مرطوب باشد  رنگها خشک نمی شود و می توان به مدت طولانی رنگ را نگه داشت بی آنکه از خشک شدنش نگران بود. باید هر از چند گاهی آب را از گوشه ای داخل جعبه ریخت  تا  کاغذ خشک نشود و چین نخورد.  من مطمئن نیستم این نوع پالت در ایران موجود باشد. شخصا از ظروف پلاستیکی شکلات و ... که  سطحی سفید یا بیرنگ دارند به جای پالت استفاده می کنم که اگر رنگ هم خشک شد آنرا بی دغدغه  دور بیاندازم.

6-      قلم موهایی که برای  رنگ روغن استفاده میشوند برای اینکار مناسب هستند.  قلم موها را با آب تمیز بشویید و  چنانچه رنگ روی آنها خشک شد  می توانید  با الکل آنرا کاملا تمیز کنید.

7-      طرح را می توان با کاغذ کاربن یا مداد روی بوم کشید. فقط باید دقت کنید که مدادی که استفاده می کنید از سری اچ باشد که کربن مداد با آب رنگ قاتی نشود و کار چرک نگردد.

8-      برای خشک کردن سریعتر کار می توانید از سشوار با حرارت ملایم و فاصله ی تقریبا 30 سانتیمتری از بوم استفاده کنید. سشوار را در همه جای طرح به صورت یکنواخت حرکت دهید.

9-      برای مخلوط کردن رنگها می توانید از کاردک استفاده کنید درست همانطور که در رنگ روغن استفاده می شود.

10-  مدیوم های وایت بلند white blend ، کلیر بلند clear blend و اسلوبلند slow blend برای کاهش زمان خشک شدن و ایجاد مخلوط رنگ استفاده می شوند. مثلا در کتاب برای ایجاد رنگ بنفش خاکستری متوسط از  6 قسمت وایت بلند و 1 قسمت  آبی اولترامارین ، 1 قسمت پین گری payne’s gray و کمی کریمسون  استفاده شده. ظاهرا فقط برای ساخت هایلایتهای خیلی روشن از مخلوط سفید تینانیوم و رنگ مورد نظر استفاده میشه!  یا گاهی فقط از وایت بلند لازمه استفاده بشه ولی می خواهیم رقیق تر باشه ، که آنرا با کلیر بلند مخلوط می کنند، یا  برای ساخت مخلوطی با رقت مناسب (اما روشن نشده) از کلیربلند استفاده میشه.

 

 

/ 15 نظر / 172 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سیما

سلامممممممممممممممم ...چند تا سوال... اکریلیک چه مزیتی نسبت به رنگ روغن داره؟و اینکه میشه باهاش چهره کار کرد یا نه چون اگه زود خشک بشه زیاد نمی شه با رنگها بازی کرد ...قبلا در مورد مقوای مخصوص رنگ روغن یه چیزایی گفته بودی ...خریدم ...هه هه خیلی [سبز]شد سریع رنگها خشک می شد ،رنگها ترکیب نمی شدند[کلافه]می خوام اگه اکریلیک هم مثل اونه بی خیال یاد گرفتنش بشم مرسی استاد زینب [ماچ]

محمدرضا

سلام . من طراح خودرو هستم و با پلی کروم کارهام رو میکشم . برای سایه زدن(بدون بافت و کاملا یکدست و سافت) به بدنه ی ماشین از چه مدادی و با چه تکنیکی کار کنم؟ من الان با مداد معمولی و مداد محو کن این کار رو میکنم. پیشاپیش ممنونم[گل]

محمدرضا

سلام . از جواب کاملتون ممنونم . راستش من این سایه رو برای کارهای سریع میخوام (نه رندر گیری, توی رندر از پاستل و مارکر و ... استفاده میکنیم که وقت گیره ). از طرفی پلی کروم ها به خاطر جنسشون خیلی روی کاغذ خورده به جا نمیذارن و خیلی دیر و به زور پخش میشند . از طرفی مداد های معمولی راحت تر و سریعتر با مداد محو کن پخش میشوند , ولی یکدست و سافت نمیشوند و کمی بافت میذارند و بعضا جاها را پررنگ میکنه و بعضی جاها رو کمرنگ میکنه که مشکل ایجاد میکنه (چون تو بدنه ی ماشین باید تداعی فلز و رنگ متالیک بکنه) . در کل دنبال چیزی هستم که هم راحت پخش بشه و هم کامل محو بشه و حتی یک ذره هم بافت نده و فقط (یک) تنالیته ی رنگ بده . راستی اون کار ماشینتون هم عالی بود . ممنونم

محمدرضا

از لطفتون بسیار ممنونم

نانا

سلام من یه سوال داشتم می خوام از رنگ اکریلیک برای تابلوهایی که رنگهای تو هم دارن و روی بوم پاشیده می شن( به صورت نا منظم) استفاده کنم ولی نمی دونم از چه حلالی استفاده کنم توی یه فیلم آموزشی یه محلول سفید دیدم که رنگ رو به اون اضافه می کرد و بعد با قاشق روی بوم میریخت اینجوری کنترل کردن هم راحت بود ولی نمی ذونم اون محلول چی بود فقط مارکش لیکوییتکس بود اگه اشتباه نکنم ... می تونید کمکم کنید؟

ریحان

سلام ببخشید شاید سوالم به نظرتون مسخره بیاد ولی گفتم بپرسم ازتون. من میخواستم رو یه سری از ظرف های چینیم با اکرلیک طرح بکشم. خوب این ظرف ها مداوم در معرض آب و مواد شوینده قرار میگیرند. ممکنه اکرلیک روی ظرفهام از بین برن؟ من تو این زمینه حرفه ای نیستم و فقط میخواستم یه عنوان یه تفریح ظاهر ظرفهام رو عوض کنم. ممنون میشم اگه نکته ای در این مورد هست بگید بهم[لبخند]

گالری یک نقش صدنقاشی

سلام دوست عزیز. جمعه این هفته گالری نفاشی تلفیقی کودکان و تعدادی از نقاشان برجسته معاصر ایران در موزه امام علی افتتاح می شود. خوشحال میشویم شما نیز در جمع ما باشید. تعدادی از نمونه کارها را می تونید در سایت ما مشاهده کنید. فروش آثار این گالری به نفغ زلزله زدگان آذربایجان هزینه خواهد شد. http://www.1naghsh100naghashi.ir افتتاح گالری ساعت 4 تا 8 عصر . جمعه اول دی ماه 1391 مکان : موزه هنر امام علی. خ جردن . خ اسفندیار

هاجر

می پسندم ولی بعضی از نظرات!!!! مثل نظر اون که حالش از خودش و به هم میخوره که میگه باب راس ترک ندیده!!!! بچه خوب وقتی باب راس فارسه هست، مطمئن باش باب راس ترکه سالها قبل از اون بوده، چون اساساً ترکها خیلی بیشتر از فارسها!حرف برا گفتن دارن تودنیا

سمیرا

سلام....مرسی بابت راهنمایی هاتون.من نفهمیدم بلخره شما طرفدار باب راس هستین یا ن؟.....من ک خودم شخصا اصلا دوس ندارم کاراشونو.....همشون شبیه هم..!یادش بخیر استادمون همیشه می گفت کارایه اقایه باب راس رو رو پشت وانت و نیسان کپی میکنن.!!!!!روش فقط اکادمیک.عالیه........ [لبخند]

پرویز

سلام .شما قم هستید ؟