آموزش نقاشی چروک پارچه با مداد رنگی

در پست قبلی توضیح دادم که چرا به جای نقاشی از برق روی پوست حیوانات مثل اسب ( به دلیل کمبود امکانات ) از پارچه ساتن استفاده می کنم. در واقع پارچه ساتن رنگی هم تقریبا همان برق و تنوع رنگی را دارد و  شاید بهتر است بگویم کمی پیچیده تر از تن حیوانات است به دلیل فرم آن. یادم هست در کتاب شیوه طراحی استاد وزیری  تنها تکلیفی که از هنرجو نگاه کاملا دقیق و شباهت سازی در حد عکس می خواهد همین طراحی از پارچه است. به عقیده ایشان و خیلی از استادان نقاشی ( البته من خاک پای همه آنها هستم و هم عقیده در این قسمت ) شبیه سازی در حد دوربین عکاسی هنر نیست!!! اگر قرار باشد هنرمند دقیقا تصویری را تولید کند که دوربین می کند آنوقت چرا دوربین اختراع شده!!! ؟؟؟ من خودم هم شبیه سازی رو ترجیح میدم تا جایی ادامه بدم که احساس مثلا پارچه بودن , سیب بودن , گل بودن به بیننده القا بشه.

درضمن این مطلب را هم اضافه کنم که برای داشتن دید قوی و رنگ آمیزی موفقیت آمیز تنها چاره تمرین و طراحی است. طراحی طراحی طراحی

نکته ی جالب دیگر این است که سارا (یکی از هنرجوهایم) در حال کشیدن پرتره ای بود که به قسمت نقاشی دست رسیدیم و به من گفت دست کشیدن بلد نیستم. درواقع اولین بار بود که با مدادرنگی دست می کشید! گفتم هر رنگی را که می بینی در همان جایی که طرحش را کشیدی بذار!  این حرف یکی از نقاشان بزرگ است اسمش را فراموش کردم. در حقیقت نقاشی چیزی جز دیدن و پیاده سازی آنچه می بینیم نیست.

در مرحله اول طرح را با مدادرنگی قرمز (رنگ حاکم بر موضوع) با خطوط کمرنگ بر روی کاغذ اشتنباخ معمولی ( بافت ریز ) می کشیم. قبل از شروع رنگ آمیزی باید از سری مدادهایی که دارای ته رنگ قرمز هستند آزمونی به عمل بیاوریم. چشم شما باید بتواند رنگهای قرمز موجود در مدادرنگی را در متن پارچه پیدا کند. من در اینجا از مداد رنگی فابرکاستل 48 رنگ به علاوه ی دورنگ پلی کروم قرمز استفاده کردم.

پس از طراحی اولیه  , ابتدا از روشن ترین رنگ شروع می کنیم (318) و تمام قسمت هایی که رنگ روشنی مشابه با آن دارند با خطوط نازک و همبسته رنگ میزنیم. دقت کنید زیاده روی نکنید چون این رنگ به نارنجی متمایل است (پارچه ای که من انتخاب کردم سرخابی است) و ممکن است کار خراب شود.

در مرحله ی بعد با رنگ تیره تر (321) کار می کنیم. سعی می کنیم خطوط  در بعضی نقاط رنگهای مرحله قبل را پوشش دهد. دقت کنید که برای نقاط برق افتاده از سفیدی خود کاغذ استفاده می کنیم و رنگ نمیزنیم.

سپس با رنگ 219 پلی کروم که به رنگ پارچه ام شبیه تر است قسمت های تیره تر را رنگ آمیزی می کنم اما سعی می کنم که کاغذ از رنگ اشباع نشود.

در این مرحله احساس کردم اگر با رنگهای قرمز بخواهم ادامه بدهم رنگها در هم فرو میرود و طرح اولیه مخدوش میشود. درنتیجه تصمیم گرفتم که سراغ تیره ترین قسمت ها بروم و وضوح آنها را بیشتر کنم. ایجاد تیره ترین قسمت ها که کمی به سیاهی میزند با  کمک رنگهای آبی تیره 344 و سبز پلی کروم 278 میسر است. در واقع چون مکمل رنگ قرمز , رنگ سبز است باید از رنگ سبز تیره استفاده کنم اما چون قسمت های تیره نور نگرفته و سطوحی سرد است ترجیح میدهم کمی آبی تیره هم اضافه کنم تا هم حس سردی القا شود و هم به رنگ سرخابی نزدیک شویم.

حال که کمی سطوح تیره از روشن مجزا شد با رنگ 237 که ته رنگ بنفش ارغوانی دارد به نقاشی ادامه میدهم

در نهایت با رنگهای 333 که کمی بنفش رنگ است و رنگ آبی تیره 344 کار را تکمیل می کنم

 

پ.ن : اگر این پست آموزشی را  با مطلبی که درباره رنگ آمیزی گل رز گفتم مقایسه کنید می بینید که تفاوتی ندارد ( باورکنید ندارد) حتی اگر تنه اسب را هم قرمز کنند و بخواهیم رنگ کنیم باز هم مراحل همین است که گفتم. فقط چیزی که فرق دارد طرح اولیه است و باید چشمی قوی داشته باشید و رنگها را بتوانید ببینید!

/ 25 نظر / 468 بازدید
نمایش نظرات قبلی
عرفان

سلام من همون عرفان قبلی ام.مرسی که اومدی ولی من بیشتر روی تبادل لینک تاکید داشتم حالا ولش کن اینبار وبلاگ دیگرم رو گذاشتم این موضوعش نجومیه شاید دیگه به سن و سال شما بخوره.[نیشخند] اما یک سوال داشتم من خودم خیلی وقت پیش نقاشی رو حرفه ای کار میکردم .تو تابستون دوباره اومدم سراغ طراحی با ذغال و مداد و ... اتفاقا امروز یه پرتره کشیدم ولی نمی دونم چرا حس صورت شخص توی طراحیام گم میشه سعنی شبیه هست ولی احساس چهره خوب درنمیاد.اگه کمکم کنی ممنون میشم.

تماشا

سلام کاراتون واقعا زیباست به وبلاگم سر بزنید دوست دارم نظرتون رو درباره کارام بدونم

محمد

سلام وبلاگ بسیار خوب و ،زیبا و پر باری دارین من که خیلی خوشم اومد من علاقه زیادی به نقاشی دارم دنبال یک طرح خوب برای سقف خانه میگشتم که اتفاقی وبلاگ شما را دیدم و خیلی هم لذتبردم لطفا اگه طرحی هندسی یا غیره برای رنگ آمیزی سقف خانه دارید به ایمیلم بفرستید با تبادل لینک هم موافقم من شما را با نام نقاشی های زیبا لینک کردم شما هم مبنده رو با نام شهرستان فریمان تاریخ و تمدن لینک بفرمائید با تشکر از شما منتظر نظرات ارزنده شما هستم

مهران

عالیه خسته نباشی

homi

khayliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii az inja khosham oomad...bia pishe manam...manam asheghe naghashiam

مريم

اين وبلاگ داداشمه كه اونهم به نقاشي علاقه داره من متاسفانه وبلاگ ندارم ما هر دو از راهنماييهاي شما راجه به نقاشي لذت برديم از شما بسيار سپاس گذارم

نوروزی

ممنون از وقتی که برای اینکار گذاشتید ، من دوره طراحی را طی کردم و برای شروع در رنگ آمیزی طبق راهنمای استاد می خواهم مداد رنگی را شروع کنم .سعی می کنم طبق آموزش شما نقاشی با مداد را انجام بدهم .

مریم

مرسی از مطالبتون آثارتون بسیار زیبا هستن من چند ماهی هست که نقاشی رو شروع کردم دیدن کاراتون انگیزه ی بیشتری بهم می ده :)

sonia

salam vaghean mamnon az maalabe jaleb va bedard bokhoreton man be tazegi moaleme tarahi va naghashi shodam reshte tahsilim dar daneshgah graphic bode mishe khahesh konam komakam konid va marahele yad dadane tarahi az ebteda ta pishrafte ro be man begid ya ketab moarefi konid alan az roye ketabe tarahi 1 honarestan daram dars midam lotfan rahnamai konid mamanooooon

هدیه

سلام من اتفاقی از سایت شما سردر آوردم.کارهای ادگار دگاس را ببین تامتوجه اشکالات کارتان درمداد رنگی بشوید.چرا بالای کار ادگار دگاس پنج میلیلون دلار پول می دهند؟آیا این غربیها دیوانه هستند یا اینکه ما نمی دانیم مداد رنگی وپاستل(اساس روش استفاده از هر دو یک جوره)چیه؟اما به پشتکار شما وپیگیری هاتون درنقاشی تبریک می گم.اگر توانستید توی کلاس های بابک اطمینانی شرکت کنید.