my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
نقاشی رنگ روغن کوزه
ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۳۱  

درباره لوازم مورد نیاز نقاشی رنگ روغن توضیحاتی در مطلب قبلی دادم. البته لازم است که نکته هایی اضافه کنم. درسته که کیفیت رنگهای وینزور افت کرده اما خب هنوز هم بهتر از بقیه برندهای نسبتا ارزان است. اما مساله اینجاست که با رنگ چه نوع نقاشی می خواهیم بکشیم. مثلا وقتی با لایه های ضخیم رنگ کار می کنیم (شبیه نقاشیهای انتزاعی یا امپرسیونیستی که با تکه های ضخیم رنگ کشیده می شوند) آنوقت استفاده از رنگهای نسبتا گران صرف نمی کند. گاهی قدرت رنگدهی درلایه های نازک رنگ برایمان مهم تر است آنوقت سراغ رنگهای نسبتا حرفه ای تر می رویم.

درباره بوم هم باید توضیحات کوچکی بدم. هرچند خیلی پیشتر از اینها نکته هایی گفته ام. برای تمرین همین بوم های ایرانی قیمت مناسبی دارد. اگرچه کیفیت آنها چندان مطلوب نیست. بوم های خارجی هم اکثرا دارای بافت درشته یا به اصطلاح دانه درشت هستند. دانه درشت بودن آنها برای کارهایی که ریزه کاری دارد چندان مناسب نیست. من فقط مارک وینزور ریزبافت در میان خارجی ها دیدم که متاسفانه قیمتش خیلی زیاد است. برای تمرین کاغذهای مخصوص رنگ روغن هم هستند که بافتی شبیه به پارچه بوم دارد و برگه های 50در70 سانتیمتر آن حدودا 5000تومان است (فعلا). بعدا اگر فرصتی بشود نحوه ساخت بوم را توضیح خواهم داد. اما در هنگام خرید بوم باید دقت کنید که پارچه بوم کشیدگی داشته باشد و از بعضی جاها فرورفته نباشد(مثل محل زانو یا آرنج لباس نشده باشد). وقتی ضربه ملایمی به پارچه میزنید صدای تپ تپ داشته باشد.

وسیله جالب و به درد بخور دیگری که خوب است بخرید ، بوم گیر است. بوم ها را جفت جفت (البته در ابعاد یکسان) می توان بهم وصل کرد و به راحتی جابجا کرد.

درباره سه پایه هم باید بگم که سه پایه های فلزی موجود دربازار به دو  یا سه علت برای نقاشی رنگ روغن مناسب نیستند. یکی اینکه بوم های خیلی بزرگ را نمی توانند ساپورت کنند چون خودشان سبک هستند. قسمتی که بوم را روی آن می گذارید در واقع تکیه گاه بوم است خیلی باریک است و برای نقاشی قسمتهای پایین بوم به مشکل بر می خورید. چون سبک است با یک ضربه و عدم تعادل می افتد  و اگر زمین سرامیکی یا حتی کف چوب باشد قسمتها و بستهای پلاستیکی اش می شکند.

 

در روش نقاشی آکادمیک، و در واقع در کلاسهای دانشگاه به شیوه ضربه قلم یا تاش یا آلاپریما کار می شود که بتوان یک نقاشی در ابعاد مثلا 40در50 را در یک جلسه، دو ساعته به اتمام رساند. کلمه آلا پریما یعنی در اولین تلاش . روشی است که بوسیله امپرسیونیستهای فرانسوی در هنگام نقاشی از طبیعت بدست آمد. چون تلاش می کردند در طبیعت اثر نور متغیر را بر روی بوم تصویر کنند. به عبارتی دیگر رنگها  با ضربه های قلم روی بوم به صورت خیس در خیس قرار می گیرند. (خیس نه به معنای آبکی )

در مطلب بعدی سعی می کنم نکته هایی درباره این روش کار بنویسم و چند تا تمرین هم آموزش بدم.

فعلا دو عدد از اولین کارهایم به این روش را ببینید.

دومین کار هم که سر کلاس کشیدم، البته کوزه بلند را استاد برای آموزش روش کار خودشان کشیدند و بقیه اش را خودم انجام داد.

 

پ.ن: خدا را به خاطر لحظه هایم شکر می کنم. به خاطر آنچه داده و آنچه نداده و آنچه دریغ کرده.

پ.ن.ن:  آنموقع ها بدم نمی آمد مثل همه دوستانم میرفتم آنور آب زندگی می کردم اگرچه باید پولی می داشتم و حمایتی  که نداشتم. الان با اینکه امکانش هست ، هیچ تمایلی ندارم.  آنموقع شاید دنبال آرمشی می گشتم که هیچ جا نبود با درس و دکتری گرفتن و رفتن از اینجا می خواستم دلم را آرام کنم،   سرگشته ی پیدا کردنش بودم. الان که دارمش، هرجا باشم به قول سهراب سپهری ، آسمان مال من است!

پ.ن.ن.ن: قضاوتهای آدمها دیگر ناراحتم نمی کند. بگذار هر جور دلشان می خواهد فکر کنند و حرف بزنند.... مهم این است که الان در مسیری هستم که باید باشم. حرفه ای نقاشی می کشم ، طراحی لباس انجام می دهم.  زندگی می کنم. با دوتا جوجه و یک خرگوش و همسرم. همین برایم کافیست.