my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
آب مرکب - نکاتی درباره طراحی
ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱  

سلام به روی ماه همه. بالاخره فرصت شد در خدمتتون باشم. یک مسافرت کوچولو البته با کلی مقدمات ما قبلش داشتم بعلاوه کلاسهای طراحی و مبانی که این ترم بدجوری سرم رو شلوغ پلوغ کرده، برای همینه که دیگه فرصت آزاد ندارم براتون نکته نویسی کنم.

یکی از خوانندگان پرسیده بود که موقع طراحی چه کار کنه که اجسام به دیوار چسبیده به نظر نیایند (یعنی عین نون بربری به تنور نچسبن) باید بگم که این بستگی داره به نوع سایه پردازی شما در اطراف جسم. این سه طرح که نشان میدهم را با دقت ببینید بعد آنالیز می کنیم.

همونطور که می بینید طرح قوری عین برچسب به کاغذ چسبیده! اما  کوزه ها فاصله دار به نظر میان. درباره قوری باید به جهت نور دقت میشد و تمام پس زمینه نمیبایست سیاه میشد. بلکه فقط سمت راست باید سایه پردازی میشد و سمت چپ که نور می خورد باید روشن می ماند. این مساله در سایر طرح ها رعایت شده.

یکی از تکنیک های طراحی آب مرکب هست. توضیحات بیشتر درباره این تکنیک را در پست بعدی می نویسم اما الان فقط می خواهم لوازم مورد نیاز برای این تکنیک را اسم ببرم.

مرکب: من به پیشنهاد استادم – که این ترم با خلوت شدن کلاس تازه فهمیدم چقدر حوصله و توانایی و دقت داره- از  مرکب پوست گردو استفاده می کنم. اگر تهران هستید از مغازه لوازم خوشنویسی مقابل پارک دانشجو (اول خ رازی) می توانید قرص آنرا تهیه کنید. در غیر اینصورت از قرص رنگ برانت آمبر آبرنگی ( یا تیوپ آن) استفاده کنید رنگهای مایع هم قابل استفاده اند اما خب کار با قرص یا خمیر تیوپی خیلی راحت تر است. مرکب سیاه پیشنهاد نمی شود چون حالت چرکی به کار میدهند و چندان مطلوب نیست. می توانید از رنگ سینای سوخته یا قهوه ای های دیگر هم بنا بر سلیقه خودتان استفاده کنید.

اسفنج طبیعی : اسم اسفنج خودم رو گذاشتم باب اسفنج شلوار مکعبی . عاشق آبه این توپولی . بله دقیقا  عاشق آبه  فقط کافیه برای برداشتن آب اضافی از روی کاغذ آنرا روی قسمت مورد نظر بمالید.

اسفنج معمولی: برای خشک کردن قلم مو. (بدون تصویر)

دستمال آشپزخانه یا دستمال کاغذی: برای گرفتن آب قلم

مداد3اچ : برای طراحی – اگر از مدادهای سری ب استفاده کنید ممکن است گرافیت کار شما را چرک کند

آب چسب: نوارچسب کاغذی که سابقا در ادارات پست برای بسته بندی از آن خیلی استفاده می کردند. به علت پایه ی آبی چسب آن برای چسباندن کاغذ آبرنگ و  کاغذ گراف به تخته استفاده می شود. هنگام خریدن آن دقت کنید که سمت براق آن کاملا براق باشد (به  معنی داشتن میزان چسب مناسب است) نحوه استفاده از آن و چسباندن کاغذ (شاسی کشی) را می توانید در این  لینک ملاحظه کنید اگرچه من بعدا مفصل توضیح خواهم داد.

قلم مو: قلم موی ارزان و خوب به نظرم  قلم موی پارس (دسته نارنجی دم سیاه) است. اگرچه تولید چین است ولی به سفارش ایران می باشد. می توانید با توجه به عکس زیر چهار پنج عدد از این قلم مو ها را تهیه کنید. ترجیحا قلم موهای درشت تر را انتخاب کنید.  قلم موهای گرانتر  مثل هابیکو (موی طبیعی)  یا  داوینچی (الیاف سنتزی)  و... هم هستند. قلم موهای طبیعی موی سمور و سنجاب که قدرت نگهداری آب بیشتری دارند و به قولی مخزن دار هستند گران قیمتند. اما اگر توانایی خریدش را دارید این کار را بکنید چون هنگام کار با مرکب یا آبرنگ می فهمید این قابلیت چقدر به شما کمک می کند.

پالت : پالت های تخم مرغی چندان جالب نیست. پالتی که در شکل می بینی مناسب تر است. البته یک نوع پالت هست که سطح براقتری دارد و مانند جعبه تاشو است و تعداد خانه های بیشتری دارد که آن بهتراست

کاغذ گراف: کاغذی قهوه ای رنگ که در وزن های مختلف ارائه می شود. گاهی بسته های 24 تایی خاکستری و سبک وزن هم می توانید پیدا کنید. اما قهوه ای روشن با وزن متوسط بهترین نوع اش از نظر زیبایی نهایی کار است.

تخته (شاسی آبرنگ): تخته باید حتما سه لا یا پنج لا باشد . حد اقل پنج شش سانتیمتر از کاغذتان بزرگتر باشد. تاب نداشته باشد. روی آن ساب زده شده باشد و چربی و خاک نداشته باشد. استفاده از تخته های معمولی باعث تاب برداشتن تخته بعد از شاسی کشی میشود.

--------------------------------------------------------------------------------------------

با اجازه شما سری زدم به خانه هنرمندان ( بین خ نجات اللهی و قرنی ) اگرچه نمایشگاه نقاشی برپا نبود. اما دو سه تا کار از استاد مرتضی ممیز دیدم من رو یاد بچگی ام انداخت. یعنی الان بعد از 21 سال می فهمم اون نقاشی های کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب رو چه کسی کشیده بود. باید بگم کتاب متعلق به مادرم بوده ... یعنی بگو اووووووه.  و البته مجسمه استاد ممیز و استاد عزت الله انتظامی هم در آنجا دیدم. جالب اینجاست وقتی کنار مجسمه استاد انتظامی ایستادم و بر و بر نگاهش کردم خنده ام گرفت. فکر نمی کردم از نزدیک این شکلی باشه! اما حس جالبیه. دلم می خواست خود ایشون رو میدیدم یه طرح از شون می کشیدم ( با همه این بی سوادیم چه سوداهایی دارم)

یکی دو کار هم از آقای کیار..ستمی دیدم. یکیش هفت درخت بود! هفت درخت چنار مثل لوله یا ستون وسط سالن بودند و کنده کاری های ما مردم شریف بر تن درختان را به رخمان می کشیدند. اما در مجموع چیز دیگری که چشممو بگیره نداشت.  داخل یک سالن هم خواستم برم . یعنی رفتم دو سه قدم. همون اولش سکته ناقص کردم. یه عروسکهای وحشتناکی گذاشته بود برای نمایش به جان شما!!! بعد دیدم یکی از پشت سر صدام میزنه  سکته ناقص دوم رو زدم. دیدم یه خانوم دراز اومد (من کوتوله نیستما) گفت  ورودی هزارتومن.  گفتم  نمی دونستم و برگشتم.  (باید دم در می نوشت  نه اینکه  اینجوری بیاد گدایی کنه )  ...  توی دلم گفتم اگه استاد فرشچیان مثلا از من ورودی می خواست یه چیزی ... این عجایب بی ریخت و ترسناک هم مگه ورودی داره! اگه از عشق از دوست داشتن از آرامش از زیبایی میگفتی و می ساختی با جون و دلم هرچه قدر ورودی داشت می دادم ولی واسه سکته کردن محاله... خوشحال شدم که مجبور شدم برم بیرون!!! وگرنه آخرش به سازنده عروسکها یه متلکی می گفتم!  یه جیزی توی مایه های اینکه  تو هم مثل ونگوگ روانپریشی برو خودت رو درمان کن. (علی رغم اینکه از بعضی از نقاشی های ونگوگ خوشم میاد، اما نمی تونم  وجه ی  روانپریشی اش رو  با کارهاش جمع ببندم یه جا!

-------------------------------------------------------------------------------------------

پاسخ به سئوالها – دوستانی که سئوال می پرسن لطفا نظر خصوصی نذارن  وگرنه مجبور میشم جوابها رو اینجوری بدم خدمتشون درحالیکه جواب پیش سئوالش باشه بهتره!!

میترا جان پرسیده : ضمنا اگه امکان داره درباره وسایل طراحی موجود در بازار با معرفی مارک و کیفیتشون مطلب بذار .  باید بگم که تا جایی که لازم بوده گفتم  مثلا مدادرنگ 48 رنگ فابرکاستل  یا  مدادهای پلی کروم فابرکاستل برای  کار با مدادرنگی خوب هستند.  یا مدادطراحی استدلر آلمانی (نه ایرانی و نه تقلبی) یا  فابرکاستل برای طراحی مناسب اند. کاغذ طراحی معمولا پارس توی بازار هست ولی اگر بگردید کاغذهای سنگین تر که کمی بافت  خشن تری هم دارند با  رنگ زمینه کرممایل به زرد پیدا می کنید که مناسب باشند و این کاملا سلیقه ای هست .... آبرنگ اشمینک آلمان  یا  آرتیست وینزور ( دقت کنید آبرنگ کاتمن  وینزور هنری نیست و استیودنت هست)  .... اصولا هرچیزی  فاین  و آرتیستش از بقیه چیزها بهتره... یا من بوم  ال بی فرانسه (ساخت چین) رو بیشتر ترجیح میدم. اما  بومیران  هم کیفیتش به نسبت خوبه و قیمتش ارزونتره!  درباره بقیه وسایل بپرسید تا بگم.

مهدیه خانوم : درباره کاغذ توضیح دادم. درباره بوم باید بگم بعد از اتمام کار میدیم قاب بگیرن  نه اینکه کلاف ( چوب قاب ) رو هم  از پارچه بوم جدا کنیم .  درباره آبرنگ هم بعد از خشک شدن رنگها و کاغذ  از  شاسی جداش می کنیم دیگه  !  آبرنگ چهار روش داره  درست مثل آب مرکب. دفعه بعد کاملا توضیح می دم چی هست و کلا  من چه جوری استفاده می کنم و استادها نظرشون چیه! با مدادرنگی آبرنگی کار نکردم والبته استادمم  اصلا توصیه اش نمی کنه!  آبرنگ تیوپی وینزور کاتمن برای شروع کار مناسبه . البته ممکنه بخواید قرصی اش را تهیه کنید  یا بخواید  آرتیست که گرانتر هست را بخرید. بعضی آبرنگ ها مثل سنپترزبورگ  همه رنگهایش کارایی ندارند یعنی اون قدرت رنگ دهی مناسب را ندارد. برای شروع  کاغذهای آبرنگی فابریانو یا مونتوال رو می توانید استفاده کنید  اما بهترین کیفیت رو آرج و خروس نشان دارند که البته کمی گران هم هستند. کتابها رو قبلا توضیح دادم . برای خرید کتابها می توانید به خ انقلاب نرسیده به خ دانشگاه  یک پاساژ کوچک و بی نام و نشان هست که  کتابفروشی هنری در آن دایر است مراجعه کنید.  مطالب قبلی را مطالعه کنید.