my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
آموزش طراحی یک (جلسه چهار تا هفتم)
ساعت ٥:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٢  

 

آموزش طراحی یک (جلسه 4تا 7)

نکاتی که در طی این جلسات ارائه می شود عبارت اند از:

1-      جسارت در انتخاب موضوع : اینکه شما از کدام وجه یک شی آن را طراحی کنید مثلا یکی از دوستان  صندلی را از پشت طراحی کرده بود. یا اینکه سعی کنید یک قسمت از چیدمان را مد نظر قرار دهید و سایر قسمت ها را طوری در حاشیه قرار دهید که قسمتی از اشیاء در خارج از کادر قرار بگیرد. همچنین می توان از میوه هایی که به طور تصادفی روی زمین ریخته شده است طراحی کرد.

2-      عدم یکنواختی در سایه ها: بعضی از دوستان کل سطح طراحی را به صورت یک دست  خاکستری می کنند. اینکار باعث مسطح دیده شدن  شی در طراحی می شود. لازم است که از جدول تنالیته  که در جلسات قبل توضیح داده شد استفاده شود و از روشنی مطلق تا تیرگی مطلق در شی پیدا شود و سپس آنرا سایه پردازی کنیم. علت این  اشتباه ممکن است مربوط به نورپردازی باشد  یعنی که دوستان  از چراغ مطالعه یا نور خورشید (از پنجره) استفاده نمی کنند و به نور همان لامپ مهتابی یا لوستر منزل  اکتفا می کنند.

3-      دور تا دور اجسام یک خط ضخیم و پر رنگ نکشید  (نقاشی بچه ها که نیست) اگر نکاتی که درباره قوت و ضعف خط را که گفته شد مد نظر بیاورید آنوقت باید جاهایی که در سایه قرار گرفته خط پررنگ تری بکشیم و جایی که نور دریافت کرده خطوطی نازک و کمرنگ تر!

4-      خطوط سایه پردازی باید قابل شمارش باشد. ( بعضی ها مثل من خیلی رمانتیک سایه پردازی می کنند و خطوط خیلی نازک و درهم  البته دارم این عیب را برطرف می کنم اگرچه  که عموما مردم  خطوط رمانتیک را بیشتر می پسندند اما  هنری نیست ، بعضی ها وضع را خرابتر می کنند و تمام کار را انگشت مالی می کنند و همه ی خطوط را محو می کنند) خطوط باید دارای انرژی باشد درست مثل شلاقی که به آرامی روی کاغذ بنشیند  ضربه را بزند و به آرامی بلند شود!

5-      برای بدست آوردن مهارت در پرسپکتیو می توانید از یک قوطی کنسرو  یا استوانه ای مشابه با آن  چندین طرح بزنید اینکه دهانه ی آن چقدر  به دایره نزدیکتر  یا  به بیضی باریک نزدیک است  یا  ارتفاع قوطی در حالت های مختلف قرار گیری چقدر است  و یا اینکه چقدر از دایره ی کف قوطی از دهانه ی آن قابل دیدن است  مسائلی است که باید دقت شود.

6-      برای طراحی از اشیاء چیده شده باید برنامه داشته باشیم. ابتدا باید نگاه کلی به مدل بیاندازیم. سپس نحوه جایگیری آنها را در کاغذ بسنجیم . اگر لازم شد چیزی را از مدل حذف کنیم تا چیدمان منطقی تر شود ( مثلا اشیاء هم قد را نباید در یک ردیف چید و از آنها طراحی کرد) سپس ترجیحا از بالا به پایین  شروع به طراحی کرد ( البته ممکن است بعدا لازم باشد از جهت های دیگر هم طراحی کنیم) . ابتدا طرح کلی را به صورت چند بیضی و خط و حجم های هندسی ساده ای مثل دایره و مربع و مثلث می گذاریم . چنانچه از صحت طرح مطمئن شدیم  آنها را بصورت مثلا کوزه و کاسه در می آوریم.

7-      برای سایه پردازی ابتدا از گرافیت که نوک پهن تری دارد استفاده کنید و سطح کار را سایه ای کمرنگ بزنید و سپس از مدادهای 2ب و 5ب و 7ب  به ترتیب استفاده کنید و سایه های تیره تر را با مداد تیره تر بگذارید.

8-      از اینکه طراحی پر از خطوط تکراری باشد نترسید. این خطوط باعث می شود کارها  زنده تر و پر تحرک تر به نظر بیاید

9-      اصولا  طرح اولیه با خطوطی که پیوستگی و روانی  دارند کشیده شود. طرحی که با خطهای مغشوش و بریده بریده  و پر از شک و تردید کشیده می شود  از نظر بصری جالب نیست. برای بدست آورند این مهارت  بهتر است  از یک روان نویس و کاغذ گلاسه بهره بگیرید  بطوریکه  مدل  را  فقط  با  پنج بار برداشتن قلم از روی کاغذ بکشید! و خطهایتان روان و درست  باشد در هیج جا حق مکث کردن هم ندارید ( وقتی مکث می کنید  روان نویس جوهر زیادی در آن قسمت پخش می کند و کاملا تردیدها معلوم است ) . تا زمانیکه که قلم  روان است می توانید هر مقدار خط که بخواهید بکشید اما وقتی 5 بار جدا شد باید از نو شروع کنید. وقتی این نقاشی را می کشید اولش کارها خیلی بچگانه و خنده دار میشود  اصلا نگران نباشید.

10-  برای افزایش روانی قلم ، چندین طرح با خودکار روی کاغذ کاهی بکشید با این تفاوت که اینجا تعداد دفعات جدایی قلم از کاغذ مهم نیست  و فقط روانی خط مهم است

11-  تخته شاسی را طوری در مقابل خود بگیری که  برای دیدن مدل و کاغذ  فقط چشمهایتان کمی بالا پایین شود و نیازی به تکان دادن سر نباشد. بیشتر از آنکه به طراحی نگاه کنید به مدل  بنگرید. صرفا آنچه را که می بینید طراحی کنید نه آنچه را به عنوان پیش فرض در ذهنتان دارید. ( مثلا یک سیب در ذهن شما شکل و فرم خاصی دارد اما ممکن است سیبی که  به عنوان مدل روبریتان است گاز زده یا کچ و کوله باشد)

12-  برای اطلاعات بیشتر درباره  انواع کاغذ طراحی ، انواع لوازم طراحی و مبانی اولیه طراحی ،  از کتاب هفت استاد ترجمه خانم نوراله خانی  انتشارات بهار  استفاده کنید

 

دوستانی که علاقه مند به یادگیری اصول اولیه کار با  اکریلیک روی بوم هستند می توانند کتاب painting with Brenda Harris را  تهیه کنند. این کتاب چند مدل کاملا بازاری ( میگم که نگید نگفتم) را آموزش میدهد که بسیار ساده ولی زیبا هستند.همچنین اصول اولیه کار با  رنگهای اکریلیک ، قلم موها، نحوه رنگ آمیزی، نحوه کار با مدیوم ها ، طریقه کار با پالت مخصوص و نگه داشتن رنگ را آموزش می دهد. این کتاب اگر اشتباه نکنم  از طرف شرکت گرومباچر برای معرفی محصولاتش می بایست که مجانی به خریداران محصولات ارائه بشه ولی خب شما با هزینه کمی می توانید آنرا تهیه کنید. محل خرید آن :  دکه روزنامه فروشی مقابل متروی انقلاب (ابتدای خیابان آزادی) که مجلات خارجی هم می فروشد.

 

فکر می کردم در عالم هنر حداقل با مشکل کاربردی نبودن درس ها مواجه نشوم . در عالم مهندسی کلی درس می خوانیم وقتی می خواهیم وارد صنعت یا بازار کار شویم می بینیم هیچ کدامش کاربرد ندارد. در رشته ما که دیگر بدتر! وقتی وارد کارخانه میشوی علم آنجا جواب نمی دهد فقط با تجربه و مقادیر مشت در دیگ و هرچه پیش آید خوش آید میشود یک پارچه را بافت و بدتر از آن آنرا رنگ کرد! باور کنید با چشم خودم دیدم که پارچه فاستونی با 5درصد پشم و 95 درصد پلی استر تولید شد! و آنرا با نام 20 %-80% به مردم فروختند  در حالیکه فاستونی اصل و مرغوب باید 45-55 باشد!!!  بگذریم از رنگ کردن  پارچه ها که وضعی اسفناک دارد!

دلم خوش بود عالم هنر این وضع را ندارد اما هرچه پیش میرود انگار این امیدم هم بر باد میرود. دیگر دارم به مقوله ی هنر برای بازار  و هنر ارزان و بساز بفروشی! هنر ماستمالی  و هنر برای هنر! هنر مردم نپسند!  هنر هزینه بر برای دل خودم  و .... عادت می کنم!  والبته با  اخلاق یک روز خوش استاد گرامی و یک روز ناخوش او  و همچنین  حرفهای خاله زنکی که پشت سر ارواح رفتگان هنر میزند که فلانی تندخو بود و وانگوگ روانی بود  و ... به این نکته ضخیم پی می برم که اصولا هنرمند نقاش باید کمی روح و روانش هم تاب داشته باشد و یکی از بیماری های کشف شده یا کشف نشده ی روانی را هم  داشته باشد تا مشهور شود ... خدا به من رحم کند... چند وقت پیش رفتم  تست روانشناسی دادم (بیشتر برای خود شناسی و البته  برای دیگر شناسی  و  آینده نگری )  و دکتر گفت کاملا نرمال  و کاملا  شفاف و کاملا سالم هستی !  می ترسم  یا هنر فدای سلامتم شود  یا سلامتم فدای هنر!