my painting with color pencil

These pictures are under copyright. هرگونه استفاده از تمامی نقاشی ها و عکس های این وبلاگ بدون اجازه نویسنده ممنوع می باشد.
 
آموزش نقاشی چروک پارچه با مداد رنگی
ساعت ٩:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٦/۱٠  

در پست قبلی توضیح دادم که چرا به جای نقاشی از برق روی پوست حیوانات مثل اسب ( به دلیل کمبود امکانات ) از پارچه ساتن استفاده می کنم. در واقع پارچه ساتن رنگی هم تقریبا همان برق و تنوع رنگی را دارد و  شاید بهتر است بگویم کمی پیچیده تر از تن حیوانات است به دلیل فرم آن. یادم هست در کتاب شیوه طراحی استاد وزیری  تنها تکلیفی که از هنرجو نگاه کاملا دقیق و شباهت سازی در حد عکس می خواهد همین طراحی از پارچه است. به عقیده ایشان و خیلی از استادان نقاشی ( البته من خاک پای همه آنها هستم و هم عقیده در این قسمت ) شبیه سازی در حد دوربین عکاسی هنر نیست!!! اگر قرار باشد هنرمند دقیقا تصویری را تولید کند که دوربین می کند آنوقت چرا دوربین اختراع شده!!! ؟؟؟ من خودم هم شبیه سازی رو ترجیح میدم تا جایی ادامه بدم که احساس مثلا پارچه بودن , سیب بودن , گل بودن به بیننده القا بشه.

درضمن این مطلب را هم اضافه کنم که برای داشتن دید قوی و رنگ آمیزی موفقیت آمیز تنها چاره تمرین و طراحی است. طراحی طراحی طراحی

نکته ی جالب دیگر این است که سارا (یکی از هنرجوهایم) در حال کشیدن پرتره ای بود که به قسمت نقاشی دست رسیدیم و به من گفت دست کشیدن بلد نیستم. درواقع اولین بار بود که با مدادرنگی دست می کشید! گفتم هر رنگی را که می بینی در همان جایی که طرحش را کشیدی بذار!  این حرف یکی از نقاشان بزرگ است اسمش را فراموش کردم. در حقیقت نقاشی چیزی جز دیدن و پیاده سازی آنچه می بینیم نیست.

در مرحله اول طرح را با مدادرنگی قرمز (رنگ حاکم بر موضوع) با خطوط کمرنگ بر روی کاغذ اشتنباخ معمولی ( بافت ریز ) می کشیم. قبل از شروع رنگ آمیزی باید از سری مدادهایی که دارای ته رنگ قرمز هستند آزمونی به عمل بیاوریم. چشم شما باید بتواند رنگهای قرمز موجود در مدادرنگی را در متن پارچه پیدا کند. من در اینجا از مداد رنگی فابرکاستل 48 رنگ به علاوه ی دورنگ پلی کروم قرمز استفاده کردم.

پس از طراحی اولیه  , ابتدا از روشن ترین رنگ شروع می کنیم (318) و تمام قسمت هایی که رنگ روشنی مشابه با آن دارند با خطوط نازک و همبسته رنگ میزنیم. دقت کنید زیاده روی نکنید چون این رنگ به نارنجی متمایل است (پارچه ای که من انتخاب کردم سرخابی است) و ممکن است کار خراب شود.

در مرحله ی بعد با رنگ تیره تر (321) کار می کنیم. سعی می کنیم خطوط  در بعضی نقاط رنگهای مرحله قبل را پوشش دهد. دقت کنید که برای نقاط برق افتاده از سفیدی خود کاغذ استفاده می کنیم و رنگ نمیزنیم.

سپس با رنگ 219 پلی کروم که به رنگ پارچه ام شبیه تر است قسمت های تیره تر را رنگ آمیزی می کنم اما سعی می کنم که کاغذ از رنگ اشباع نشود.

در این مرحله احساس کردم اگر با رنگهای قرمز بخواهم ادامه بدهم رنگها در هم فرو میرود و طرح اولیه مخدوش میشود. درنتیجه تصمیم گرفتم که سراغ تیره ترین قسمت ها بروم و وضوح آنها را بیشتر کنم. ایجاد تیره ترین قسمت ها که کمی به سیاهی میزند با  کمک رنگهای آبی تیره 344 و سبز پلی کروم 278 میسر است. در واقع چون مکمل رنگ قرمز , رنگ سبز است باید از رنگ سبز تیره استفاده کنم اما چون قسمت های تیره نور نگرفته و سطوحی سرد است ترجیح میدهم کمی آبی تیره هم اضافه کنم تا هم حس سردی القا شود و هم به رنگ سرخابی نزدیک شویم.

حال که کمی سطوح تیره از روشن مجزا شد با رنگ 237 که ته رنگ بنفش ارغوانی دارد به نقاشی ادامه میدهم

در نهایت با رنگهای 333 که کمی بنفش رنگ است و رنگ آبی تیره 344 کار را تکمیل می کنم

 

پ.ن : اگر این پست آموزشی را  با مطلبی که درباره رنگ آمیزی گل رز گفتم مقایسه کنید می بینید که تفاوتی ندارد ( باورکنید ندارد) حتی اگر تنه اسب را هم قرمز کنند و بخواهیم رنگ کنیم باز هم مراحل همین است که گفتم. فقط چیزی که فرق دارد طرح اولیه است و باید چشمی قوی داشته باشید و رنگها را بتوانید ببینید!