my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
فرم سر
ساعت ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٧/٦  

اول از همه از دوتا شاگرد کوچولوی خودم ( میگم کوچولو چون فاصله سنی ام زیاده وگرنه ماشاءالله بزنم به تخته  قدشان از من بلندتره ) تشکر کنم که معلم نقاشی شان را قابل دانستند و هدیه ارزشمندی آوردند. دستشان واقعا درد نکند. دیدن همان هنر نمایی و نقاشی زیبایشان (فکر نکنید چون شاگرد من هستند پارتی بازی می کنم) برایم کافی بود. چون نسبت به سن خودشان واقعا خوب پیشرفت کرده اند.

---------------------------------------------------------------------------------------

سر آدم شبیه یک تخم مرغ است

بنابر این هنگام نورپردازی  باید به سایه هایی که به خاطر کروی بودن سر در آن ایجاد میشود دقت کرد. اگرچه مدلی که من اینجا گذاشته ام  فرو رفتگی های چشم و زیر بینی و دهان را ندارد ولی به هر حال اثر بازی نور و انحنا را که می بینید!

همین فرم تخم مرغی را اگر از زیر نگاهش کنید! (منبع نور ثابت باشد) آنوقت چون به اصطلاح در حالت پرسپکتیو قرار میگیرد، چانه بزرگتر و پیشانی کوچکتر می شود! به نور و سایه ها دقت کنید.

و به همین ترتیب وقتی از بالا به مدل نگاه کنید پیشانی خیلی بزرگتر از چانه می شود. گاهی چانه دیده نمی شود!

این حالت های خاص از زاویه دید معمولا زمانیکه می خواهید حسی خاص به بیننده القا کنید کاربرد دارد. مثلا اگر بخواهید حس عظمت و بزرگی به مدل بدهید تا بیننده وقتی او را می بیند از هیبت آن به وجد آید ! آنوقت از پایین (البته نه آنقدر پایین که من در مدلم نشان دادم) به مدل نگاه می کنیم . درست مثل تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی . در آن تابلو داوینچی کمی پایین تر از مدل ایستاده و آنرا می کشد واسه همین اون خانوم کمی با ابهت دیده میشود. در عوض منظره پشت مونالیزا را از بالا نگاه می کرده و آن طبیعت را با دید از بالا کشیده . انگار مدل رفته روی قله کوه نشسته! و داوینچی یکم پایین تر واستاده و اون رو و منظره اطراف رو می کشه! حس عجیبیه! نه؟

مدل های قبلی حالت تمام رخ  (دید از روبرو ) بودند اما این یکی  دید از زاویه سه رخ هست. شما ٣/۴ از صورت رو فقط می بینید! باز هم به بازی نور وسایه دقت کنید!  البته باز هم بگویم فرو رفتگی ها و برجستگی های صورت باعث پیچیده تر شدن این سایه ها میشود . من فقط می خواهم شما کلیت دستتان بیاید و نگاهتان قوی شود!

تقسیمات سر از رو به رو:

اگرچه این تقسیمات خیلی دقیق نیستند و در افراد مختلف اندکی فرق دارد ولی در هر حال راهنمای خوبی برای صحیح کشیدن طرح هستند

سر در جهت افقی با چهار خط تقسیم می شود.

١. خط پیشانی (خط رویش مو)

٢. خط چشم(خط وصل کننده غده اشکی و گوشه های چشم به یکدیگر)

٣. خط بینی(خط زیر بینی)

۴. خط  لبها ( خط وسط لب)

در اکثر افراد این خط ها در فاصله های مساوی از هم قرار دارند ولی استثناهایی هستند مثلا پیشانی بعضی ها بلندتر یا کوتاهتر است یعنی خط پیشانی بالاتر یا پایین تر قرار میگیرد. این به هنر و دید قوی نقاش بستگی دارد که تا چه اندازه در درک نسبت ها بتواند ماهر شود.

نکته ی آخر امروز اینکه  بر  روی خط چشم در تمام رخ  تقریبا به اندازه پنج چشم جا می شود ( مثل آنچه در مدل نشان داده شده است)

خب حالا بروید قیافه ها را دید بزنید تا  درس بعدی!