my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
نقاشی رنگ روغن کوزه
ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/۳۱  

درباره لوازم مورد نیاز نقاشی رنگ روغن توضیحاتی در مطلب قبلی دادم. البته لازم است که نکته هایی اضافه کنم. درسته که کیفیت رنگهای وینزور افت کرده اما خب هنوز هم بهتر از بقیه برندهای نسبتا ارزان است. اما مساله اینجاست که با رنگ چه نوع نقاشی می خواهیم بکشیم. مثلا وقتی با لایه های ضخیم رنگ کار می کنیم (شبیه نقاشیهای انتزاعی یا امپرسیونیستی که با تکه های ضخیم رنگ کشیده می شوند) آنوقت استفاده از رنگهای نسبتا گران صرف نمی کند. گاهی قدرت رنگدهی درلایه های نازک رنگ برایمان مهم تر است آنوقت سراغ رنگهای نسبتا حرفه ای تر می رویم.

درباره بوم هم باید توضیحات کوچکی بدم. هرچند خیلی پیشتر از اینها نکته هایی گفته ام. برای تمرین همین بوم های ایرانی قیمت مناسبی دارد. اگرچه کیفیت آنها چندان مطلوب نیست. بوم های خارجی هم اکثرا دارای بافت درشته یا به اصطلاح دانه درشت هستند. دانه درشت بودن آنها برای کارهایی که ریزه کاری دارد چندان مناسب نیست. من فقط مارک وینزور ریزبافت در میان خارجی ها دیدم که متاسفانه قیمتش خیلی زیاد است. برای تمرین کاغذهای مخصوص رنگ روغن هم هستند که بافتی شبیه به پارچه بوم دارد و برگه های 50در70 سانتیمتر آن حدودا 5000تومان است (فعلا). بعدا اگر فرصتی بشود نحوه ساخت بوم را توضیح خواهم داد. اما در هنگام خرید بوم باید دقت کنید که پارچه بوم کشیدگی داشته باشد و از بعضی جاها فرورفته نباشد(مثل محل زانو یا آرنج لباس نشده باشد). وقتی ضربه ملایمی به پارچه میزنید صدای تپ تپ داشته باشد.

وسیله جالب و به درد بخور دیگری که خوب است بخرید ، بوم گیر است. بوم ها را جفت جفت (البته در ابعاد یکسان) می توان بهم وصل کرد و به راحتی جابجا کرد.

درباره سه پایه هم باید بگم که سه پایه های فلزی موجود دربازار به دو  یا سه علت برای نقاشی رنگ روغن مناسب نیستند. یکی اینکه بوم های خیلی بزرگ را نمی توانند ساپورت کنند چون خودشان سبک هستند. قسمتی که بوم را روی آن می گذارید در واقع تکیه گاه بوم است خیلی باریک است و برای نقاشی قسمتهای پایین بوم به مشکل بر می خورید. چون سبک است با یک ضربه و عدم تعادل می افتد  و اگر زمین سرامیکی یا حتی کف چوب باشد قسمتها و بستهای پلاستیکی اش می شکند.

 

در روش نقاشی آکادمیک، و در واقع در کلاسهای دانشگاه به شیوه ضربه قلم یا تاش یا آلاپریما کار می شود که بتوان یک نقاشی در ابعاد مثلا 40در50 را در یک جلسه، دو ساعته به اتمام رساند. کلمه آلا پریما یعنی در اولین تلاش . روشی است که بوسیله امپرسیونیستهای فرانسوی در هنگام نقاشی از طبیعت بدست آمد. چون تلاش می کردند در طبیعت اثر نور متغیر را بر روی بوم تصویر کنند. به عبارتی دیگر رنگها  با ضربه های قلم روی بوم به صورت خیس در خیس قرار می گیرند. (خیس نه به معنای آبکی )

در مطلب بعدی سعی می کنم نکته هایی درباره این روش کار بنویسم و چند تا تمرین هم آموزش بدم.

فعلا دو عدد از اولین کارهایم به این روش را ببینید.

دومین کار هم که سر کلاس کشیدم، البته کوزه بلند را استاد برای آموزش روش کار خودشان کشیدند و بقیه اش را خودم انجام داد.

 

پ.ن: خدا را به خاطر لحظه هایم شکر می کنم. به خاطر آنچه داده و آنچه نداده و آنچه دریغ کرده.

پ.ن.ن:  آنموقع ها بدم نمی آمد مثل همه دوستانم میرفتم آنور آب زندگی می کردم اگرچه باید پولی می داشتم و حمایتی  که نداشتم. الان با اینکه امکانش هست ، هیچ تمایلی ندارم.  آنموقع شاید دنبال آرمشی می گشتم که هیچ جا نبود با درس و دکتری گرفتن و رفتن از اینجا می خواستم دلم را آرام کنم،   سرگشته ی پیدا کردنش بودم. الان که دارمش، هرجا باشم به قول سهراب سپهری ، آسمان مال من است!

پ.ن.ن.ن: قضاوتهای آدمها دیگر ناراحتم نمی کند. بگذار هر جور دلشان می خواهد فکر کنند و حرف بزنند.... مهم این است که الان در مسیری هستم که باید باشم. حرفه ای نقاشی می کشم ، طراحی لباس انجام می دهم.  زندگی می کنم. با دوتا جوجه و یک خرگوش و همسرم. همین برایم کافیست.

 



 
رنگ روغن آکادمیک
ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱/٢۳  

سلام. سال نو که خیلی وقته مبارک شده. منزل نبودم. اینترنت و لپ تاپ هم به علت جاگیر بودن و سنگین بودن نبردم سفر! فقط یه ساک کوچک برداشتیم و باهم رفتیم دور ایران رو گشتیم. برای اولین بار جاده های غرب ایران رو دیدم! همدان -کرمانشاه-لرستان . جالب بود! باید بگم خلوت ترین و زیباترین جاده های ایران هستند. یه سر به چالوس و کندلوس هم زدیم! خداییش از بس این اکیپ همسفران ما بهمون کباب درست شده رو ذغال دادند دیگه حالم از هرچی جوجه کبابه بهم می خوره!! اما جای همه شما خیلی خیلی خالی بود. موزه کندلوس و غار علیصدر رو حتما بروید ببینید! آرامشی و زیبایی شگفت انگیزی که غار داشت و اشیاء جالبی که توی موزه بود منو مجذوب کرد.

این ترم استاد گرامی و عزیزم شروع به آموزش رنگ روغن کرده! اگرچه هنوز هم استاد و شاگردها دور هم جمع می شویم و طراحی هم تمرین می کنیم! این را عمدا گفتم که آن دسته از خوانندگان وبلاگ که از طراحی فراری هستند بدانند که حتی استادها هم خودشان را از طراحی غنی نمی دانند و همواره تمرین می کنند.

وقتی با این شیوه ی آکادمیک شروع به کار با رنگ روغن می کنید تازه می فهمید که تسلط بر مباحث تنالیه ، ترکیب بندی، طراحی با خط، جنسیت سازی ، نورپردازی و.... که در طراحی کار می کردید چقدر مهم است. دقیقا اینجاست که بچه هایی که طراحی شان لنگ میزند و جسارت ندارند نمی توانند از حتی مدل اجسام بی جان درست نقاشی کنند.

اما برای شروع مطالبی که از کتاب oil painting workbook  نوشته stan smith برای شما ترجمه کردم که البته با زبان خودمانی به همراه نکته هایی از جاهای مختلف می نویسم!  امیدوارم در پستهای بعدی بتوانم مطالب جامع تر و کامل تری برای آشنایی با تکنیک رنگ روغن ارائه بدهم. هرچند که تا زیر نظر استاد کار نکنیم ایرادها و اشکالهای کار ما در نمی آید!

رنگ روغن را برادران وان ایک در حدود پانصدسال پیش از مخلوط پودر رنگ با روغن گردو  ساختند( البته پس از آزمون و خطاها در طی سالها ، هنرمندهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که روغن بزرک بهتر است ، این روغن رنگ زرد بسیار روشنی دارد). قبل از آن نقاشان از موادی مانند تمپرا و آبرنگ و ... برای نقاشی استفاده می کردند. پیشنهاد میدهم حتما فیلم دختری با گوشواره مروارید که درباره زندگی یان ورمر نقاش هلندی است حتما ببینید تا با زحمتهای ساخت رنگ و مصائب هنرمندهای قدیم که تیوپ رنگ و بوم آماده و قلم موی کارخانه ساخت نداشته اند آشنا بشوید.
این روزها طیف وسیعی از  تجهیزات و مواد در فروشگاهها فروخته میشود. اگرچه مطمئنم این طیف وسیع فقط در تهران و یکی دوتا کلانشهر دیگر ایران موجود باشد. در مغازه های شهرستانهای کوچک همان یک دو قلم کالا هم که دارند خریدار ندارد که وجود داشته باشد.

برای شروع کار با رنگ روغن لوازمی را احتیاج دارید که بایست خریداری کنید. این لوازم را خیلی محدود کردم و البته با توجه به شرایط خرید در ایران توضیح میدم.

رنگ: برندهای رنگ که در ایران وجود دارد را به ترتیب کیفیت اینجا می نویسم. رامبراند (تیوپی40 هزارتومان) ، فاین ، وینزور آرتیست، ال بی لوور ، وینزور، ریوز، وستا، کله اسبی.  اگرچه که وینزور آرتیست به اونصورت موجود نیست. درواقع چیزی که الان هست و تیوپی 10 تومن قیمت داره ، رنگهای ساخت چین هست و کیفیتش به قدری افت کرده که رنگ وستا و کله اسبی با آن برابری می کنند. به هرحال  بایست که هم نگاهی به جیب انداخت و هم به کیفیت و چیزی را خرید که به نظر مناسب است.

رنگ روغنی در واقع مخلوطی از رنگدانه های شیمیایی یا معدنی هستند که با روغن کتان یاهمان  روغن بزرک  (انقدر لجم میگیره بعضیها بهش میگن برزک!!) است. رنگهای آرتیست  مقدار رنگدانه بیشتری دارد و مقدار ناچیزی از رنگ روغنی، جلوه و رنگدهی خوبی دارد. اما رنگهای معمولی شامل  درصدی  مواد پرکننده به جا رنگدانه هستند و همین باعث افت رنگدهی میشود. 

رنگهایی که برای شروع کار لازم است سفید تیتانیوم. سیاه آی وری  ، یا سیاه لمپ، زرد کادمیوم، قرمز کریمسون (لیک) ، آبی لاجوردی (اولترامارین)

اگرچه از نظر شیمیایی ساختار رنگ سبز ، با رنگی که از مخلوط آبی و زرد بدست می آید کاملا متفاوت است ، اما خب خیلی ها اعتقاد دارند آبی و زرد سبز میسازد. فعلا رنگها سبز و قهوه ای را وارد کار نمی کنیم. آنها را بعدا توضیح خواهم داد.

سیاه آی وری را از دوده عاج درست می کنند که ته رنگی سرد دارد. سیاه لمپ را هم از دوده چراغ درست می کنند که دارای ته رنگ گرم است. البته اصولا سیاه را در نقاشی سیاه و سفید استفاده می کنیم.

از قلم موی گراز ( موی سفید ) به عبارتی دیگر  از قلم موهای زبر تخت استفاده می کنیم. اگرچه قلم موهای نرم یا موی سمور هم ممکن است استفاده شود ولی  بیشتر برای مواقعی است که به جزیئات می پردازیم. از قلم مو های پارس آرت ( زبر دسته سبز، نرم دسته قهوه ای) یا آرین( دسته زرد) استفاده کرده ام و مناسب بوده است. کافیست از برگترین شماره تا کوچکترین 4 عدد با پهناهای متفاوت انتخاب کنیم.

برای پالت هم از پالت چوبی سبک که دارای پوشش سفید رنگی هستند استفاده می کنیم. اگرچه انواع پلاستیکی یا کاغذی یک بارمصرف هم هست اما کیفیت خوبی ندارند. همچنین می تواند از یک قطعه شیشه هم به جای پالت استفاده کنید به شرطی که زیر آن کاغذ سفیدی بگذارید تا رنگها را بهتر ببینید.

برای رقیق کردن رنگ می توان از تربانتین( ویژه ی نقاشی هنری )، وایت اسپریت یا سانسادور یا خشک کن کبالت استفاده میشود. بهترین ماده از نظر طول مدت خشک شدن و بو سانسادور و وایت اسپریت هستند. استفاده از تینر یا نفت ممنوع و منسوخ است چون باعث کدر شدن رنگ میشود!!!!

رنگ را می توان به وسیله یک حلال و یک روغن رقیق کرد (کاربرد هر نوع از این روش های رقیق کردن را بعدا خواهم گفت) . یا این که فقط با اضافه کردن کمی روغن رقیق کرد. می توان رنگ را مستقیم از تیوپ بدون اضافه کردن چیزی استفاده کرد و ضخیم به کار برد.  دوستانی که رنگهای ارزان کله اسبی و ... می خرند توجه کنند که  این رنگها معمولا مقدار خیلی زیادی روغن دارند ( ظاهرا روغن از پودر رنگ ارزونتره که روغن می بندند به تیوپها)

 -------------------------------------------------------------------------------------

پ.ن: بقیه مطالب (درباره بوم و سه پایه و ....) باشه برای بعد

پ.ن.ن:  باید برای نمایشگاه گروهی اردیبهشت ماه ، پرتره آماده کنم اما خب هنوز اون کاری که دلم می خواد رو نتونستم بکشم!  کمبود مدل  ثابت و ساکن به مدت طولانی بدجوری آزار دهنده است. رومم نمیشه مثلا به یه خانوم دهاتی که توی بازار شهر ... نشسته سبزی محلی می فروشه بگم  یه ربع بی حرکت واستا می خوام طراحی کنم!!! آخه ملت دور آدم جمع میشن انقدر اظهار علاقه و فضل و محبت و دانش می کنند آدم نمیدونه چی بگه.

پ.پ.ن: بعضیا توی وبلاگشون به در میگن که من بشنوم. منم اینجا میگم که مادرشون سیما جون میاد اینجا رو بخونه بهشون بگه!! آدم بعضی از عزیزترین های خودش رو ممکنه برای چند سال از یه چیزهایی محروم کنه!! شاید مجبوره این کار رو بکنه! اما این دلیل بر سنگدلی و بی رحمی نیست! اتفاقا برعکس! ممکنه آدم دلش از رفتار اونا شکسته باشه! ممکنه غرورش جریحه دار شده باشه!! ممکنه حق قانونی و طبیعی اش در انتخاب راه و روش زندگی نادیده گرفته شده باشه!  اما این دلیل بر دوست نداشتن نیست! دلیل بر دلتنگ شدن نیست!!در خونه اش هم به روشون بازه ! هر وقت خواستند بیان ! قدمشون روی چشمه! (مثل بعضیا  نیست که مثل آنجل خانوم طرف رو از همه چی محروم میکنه و میگه برو به جهنم!!)

پ.ن.ن .ن : موندم از خلقت خدا!! یه آدمهایی رو خلق می کنه گند اخلاق ! پاچه گیر! متلک انداز! مغرور ! آدمهایی که برای به حرف کشیدنت و  آتو گرفتن و دعوا راه انداختن استادند!  خدا رو شکر اما که من کلهم آدمی نیستم که حرف بزنم و بیشتر حرفهام رو می نویسم!! اینجا. وگرنه جوابهایی به این آدمها می دادم دندونهاشون خورد خاکشیر بشه!!   البته بازم از خدا ممنونم که آدمهایی که باهاشون دمخورم و مانوس هستم ، مثل خودم هستن!

پ: انگار دارم یه رساله درباره آدمها می نویسم! خدا به من رحم کنه  . امیدوارم هنرمند مشهور و دهن پر کنی نشم وگرنه باید این رساله ها رو بزارم لای جرز دیوار ! حوصله جواب پس دادن ندارم.