my painting with color pencil

telegram.me/zstudio کانال آموزش طراحی و نقاشی
 
پاک کردن قلم موی رنگ روغن- طرح سرمه دوزی-طراحی ذغال
ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٩  

هفته ی قبل در تلاش برای پیدا کردن منبع آموزشی برای نقاشی آبرنگ ، با سه جلد کتاب قدیمی ( که از هرکدام همان یک دانه مانده بود)  بر خورد کردم که یکی از آنها درباره نقاشی ژاپنی بود که به نیت سیما ( روزگار رنگی من) خریدمش و دو جلد دیگر درباره نقاشی رنگ روغن بود و نوشته ی خوزه پارامون  و  بعید می دانم این کتابها تجدید چاپ شوند. چند وقت پیش در این پست درباره نحوه ی شستشوی قلم مو های رنگ روغنی مطالبی نوشتم که  با خواندن این کتاب ها لازم شد مطالبی به آن اضافه کنم.  اگرچه پیام های یکی از خواننده های وبلاگ در نوشتن این مطلب بی تاثیر نبوده، این مخاطب محترم اظهار داشتند که قلم موهایشان را ( مثل باب راس) در تینر می زنند تا بشویند و بعد خوب می تکانند و حتی با دستمال خشک می کنند  اما از بد  روزگار نقاشی خراب میشود. ( اگر کسی راه حلش را می داند بگوید) . در هر حال چیزی که من اینجا می نویسم صرفا برای شستشوی بعد از اتمام کار هست.  اگرچه به گفته ی خوزه پارامون تربیانتین یک نوع روغن است و نه حلال . دقت کنید که تربانتین با تینر خیلی فرق داره شاید باب راس تربانتین استفاده می کنه و مترجم اشتباها تینر میگه! اگر اینجور باشه خیلی مایه داره که یه سطل تربانتین برای شستشوی قلمش داره!!!!   به هرحال خوزه پارامون معتقد هست که تمیز کردن قلم مو با تربانتین طبعا باعث زبر شدن موهای قلم میشود (مخصوصا قلم موی کوچک ساخته شده از موی گراز). اگرچه من با وایت اسپریت قلم مو را تمیز می کنم ولی دقیقا همین حس زبرشدن را داشته ام!  و البته ایشان اظهار می دارد که به تدریج بین تارهای مو فاصله ایجاد میشود و شبیه چوب جاروب از هم باز میشوند( فکر می کردم چون خوب نمیشورم رنگ و روغن لای مو می مونه و خشک میشه این بلا سر قلم میاد  نگو قضیه چیز دیگه است!!). به عقیده این هنرمند  شستن با آب و صابون ولرم ( صابون ها، نه مایع ظرفشویی!!!) کافی است  برای اینکه موی قلم سالم و نرم بماند. کافیست که چندبار رنگ قلم مو را با پارچه تمیز کنیم  و سپس با آب و صابون ولرم بشوییم به طوریکه قلم را مانند رنگ آمیزی مدام کف دست بمالیم تا جاییکه رنگی باقی نماند! در نهایت قلم موها را با پارچه نمگیری کرده و در داخل لیوان ( مو به سمت بالا) قرار می دهیم تا خشک شود. مطلب دیگر اینکه یادم هست استاد سابقم خانم ج  مدام به دخترهای هم دوره من تذکر میداد که مبادا قلمشان خیس باشد و تابلو خراب شود! و همچنین یادم هست دوستم قسمتی از نقاشی را اشتباه کشید و استاد برای پاک کردن رنگ پارچه را به  کمی تینر آغشته کرد و روی آن قسمت مالید!

مخاطب دیگری هم در خواست طرح برای سرمه دوزی داشتند، اگرچه من خودم از پس دوختن و این هنر بر نمی آیم اما خب برای دوست و همسایه طرح زیاد کشیدم و همه گفتن کپی رایت داره و طرح را به کسی دیگر نده!!! ( مفتی طرح کشیدن از این کپی رایت ها هم داره والا)  به هرحال من دو تا طرح که با عجله از آب در آوردمشون اینجا میذارم ( دفتر طرح ها و نت برداری هام  دم دستم نیست متاسفانه). مطمئنم که بسته به نوع سرمه های مورد استفاده و ابعاد مورد نظر این طرح ها باید دستخوش تغییرات زیادی بشن! مثلا برای طرح دوم ماهی وسط حوض را بردارید جایش گل بذارید  یا ماهی ر بزرگتر کنید با پولک کار کنید! یا طرح اول چند جا نقش ها پاک شده که باید تصحیح بشه!  فقط اگر احیانا از این طرح ها یا طرح قبلی استفاده کردید و بعد از اتمام دوخت تصویرش را برایم ارسال کنید که با نام خودتان در همین جا نمایش بدهم. البته طرح شماره یک با الهام از یک نقش باستانی ایرانی کشیده شده است.   در ادامه مطلب طرح های زیبای سرمه دوزی را ببینید که بعدا  به این پست اضافه شد.

در نهایت یک طراحی با ذغال هم ببینید! این چند وقت دستهام بدجوری سیاه میشود و لای ناخن هایم حتی! یاد حسنی می افتم که بلا بود روی سیاه  ناخن دراز  واه واه واه ... بچگی ها یادش بخیر! برای شستن دستهای ذغالی کافیست دستتان را آب نزده با مایع دستشویی خوب ورز بدهید تا مایع خودش سیاهی ها را بگیرد بعد آب بزنید! چون اگه اول آب بزنید به سختی پاک میشود!

پ.ن: دیگه وقتشه با این بشور بمال ها  خانوم خانه بشوم!!  هرچند از کار خونه بد جوری بدم میاد! مخصوصا ظرف شستن!!!

پ.ن: چند وقت پیش با یک هنرمند جوان ( خیلی جوان باید بگم) آشنا شدم در زمینه موسیقی! البته فکر می کردم فقط آهنگسازی می کنه و یک آهنگ زیبا  با نام عاشقم کن برام گذاشت و گوش دادم و بسی از مفهوم مثبت و زیبای آن لذت بردم  وقتی پرسیدم خواننده اش کیه  گفت اینو صرفا خودم خوندم!!  ذوق کردم و کلی تشویقش کردم که توی این دنیای منفی ها و سیاه بینی و سیاه کاری  خوبه یکی مثبت بخونه و کار کنه!!!

 

 

 



 
سارجنتیزم و درد دل های هنری - نکته هایی درباره آموزش نقاشی با اکریلیک
ساعت ۱:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٥  

استاد گرامی علاقه ی بی نهایتی به جناب سارجنت داره  و البته با لهجه ی خاص خودش اسم این هنرمند رو به زبان میاره.  اگر نقاشی های آبرنگ سارجنت رو ندیده بودم , می گفتم یه سودای همینجوریه . این علاقه و پیگیری کتابهای منتشر شده تا جایی پیشرفته که  سایر اساتید دانشکده  او رو متهم به  رواج سارجنتیزم  می کنند . اما  با دیدن کارهای آبرنگی که این هنرمند از ونیز ایتالیا کشیده آنهم زمانی که روی قایق های ونیزی نشسته بوده و از همان آب دم دستش برای شستن و خیس کردن قلم مو و کاغذ و رنگ استفاده می کرده , نتوانستم عظمت کار این هنرمند رو نادیده بگیرم. برای اینکه شما هم بتوانید آثار جان سینگر سارجنت رو ببینید به لینک وبسایتش مراجعه کنید. هنرمندی که تا دهه دوم قرن بیستم یعنی 1925 زندگی کرده و در 69 سال بیش از 900 اثر رنگ روغن  و 2000 اثر آبرنگ به جا گذاشته. یعنی اگر از زمان قنداقی تا دم مرگ کار کرده باشه میشه سالی 42 عدد نقاشی ناقابل یا ماهی 3.5 عدد و به عبارتی هفته ای یک تابلو ، که قدر مسلم این جدای از اتودهایی که برای این تابلوها میزده  و  البته اگر قبول کنیم که تقریبا از نوجوانی  به دنبال هنر رفته باشه ... این عددها یکم پیچیده تر میشه!!  چیزی که در نقاشی هاش آدم رو خیره می کنه  انتخاب ترکیب بندیهای نامتعارف ولی درعین حال بی نقص و معقول است.  والبته به نوعی کشیدن جزئیات نقاشی با کمترین میزان قلم زدن!  و همچنین انتخاب رنگهایی متنوع به طوریکه هر کار متفاوت از کار دیگر هست یکی سرد  و یکی گرم ! این تنوع انتخاب  به نظرم  از روحیه ی هنرمند و همچنین از جسارت اون در تغییر و امتحان کردن  خبر میده!   این نکته را هم باید بگویم که شاید پرکار بودن و توانایی خارق العاده داشتن یک هنرمند رو باید از  اخلاقیاتش و از زندگی خصوصی یا اظهار نظرهایی که کرده جدا کنیم و اگر اینجا از این شخص ستایش می شود صرفا به خاطر هنر اوست.

 معروفترین تابلو اش پرتره مادام ایکس هست که قسمتی از آن رو اینجا میبینید

پ.ن:  همه چیز دیده بودم  به غیر از  باب راس ترکی!! یکی از دوستان از ما.هوا.ره برنامه ای رو ضبط کرد بهم داد از شبکه لاین تی وی  ترکی که یه آقایی با هیکل... و صدای مورچه ای که شنیده نمیشد (توی دلش توضیح می داد)  ادای باب راس رو در میاورد و نقاشی آموزش میداد حتی آرم روی پیشبندش هم شکل باب راس مرحوم رو داشت!! ( اگه  ترکی نبود می گفتم برنامه خنده بازار خودمونه)  بهر حال من اگرچه کارهای مرحوم باب راس و این آقای ترک رو نگاه می کنم و نکته هایی هم از کاراشون یاد می گیرم اما قسم خوردم  هیچ وقت  از این نقاشی ها نکنم.  وقتی می بینم طرف هنوز مداد گرفتن بلد نیست و هنوز نمی تونه با مداد یک منظره رو ساخت و پرداخت کنه ، قلم مو دستش می گیره و منظره ها رو همه رو  کپی هم  می کشه  توی همشون ابر هست که با قلم موی 5 سانتی کشیدن و کوه که با کاردک از آب در آوردن و  چند تا درخت سرو نقره ای که با  قلم موی بادبزنی ....  حالم بهم می خوره از این بازاری کشیدن! تازه  بماند که این افراد معمولا هیکل  یه آدمم  نمی تونن طراحی کنن  چه برسه به  نقاشی!  باز خدا باب راس رو بیامرزه  وقتی  حرکات دستش رو نگاه می کردم  حداقل احساس خوبی بهم دست میداد انگار یک جادوگر داره  تردستی انجام میده ولی این  باباترکه  روی اعصابم بود اصلا مدل حرف زدنش، طرز قلم بدست گرفتنش  مدل  قلم زدنش  روی اعصاب بود. بهر حال دوستانی که علاقه دارند می توانند اون کانال رو توی اینترنت هم  پیداش کنن و برنامه rengarank یا گمونم همون رنگارنگ رو ببین !

پ.ن: درسته که  کارهای آقای سارجنت  هم  احتمالا  یه جورایی الهام گرفته از سبک آلاپریما (  خیس در خیس، At first attempt) هست و باب راس هم استاد این  شیوه در منظره کشی است! اما خداییش قضاوت رو می سپارم دست خودتون!

 

 -------------------------------------------------------------------------------------------

آموزش نقاشی با رنگهای اکریلیک

من قبلا درباره آموزش نقاشی اکریلیک کتابی رو معرفی کرده بودم Painting with Brenda Harris و گفته بودم که شرکت گرومباچر ناشر این کتاب هست و تنها جایی که سراغ دارم این کتاب رو بفروشه میدان انقلاب روبروی درب مترو (ابتدای خ آزادی)  یک دکه روزنامه است که  مجله های خارجی هم می فروشد. اگرچه نقاشیهای کتاب کمی تا قسمتی بازاری پسنده اما  برای شروع یادگیری تکنیک نقاشی اکریلیک کافی است. از آنجایی که دوستان ممکن هست دسترسی به این کتاب نداشته باشند من نکته های مختصری درباره کار میدهم که  ترجمه ای از این کتاب به همراه تجربیات کمم هست. (بعدا نوشت: ترجمه این کتاب را از انتشارات اکتا  یا فروشگاه افق - انقلاب روبروی سینما بهمن- می توانید تهیه کنید)

از نظر شیوه رنگ آمیزی اگر کار با آبرنگ یا رنگ روغن رو بلد باشید ، با  اکریلیک هم هیچ مشکلی نخواهید داشت مثلا برندا هریس همان استفاده ای را از قلم موی بادبزنی می کند که باب راس .

1-      حلال رنگهای اکریلیک آب است اما وقتی این رنگها خشک شود دیگر در آب حل نمیشود و به صورت یک لایه پلاستیکی در میاید. برای رقیق کردن رنگها از آب سرد و تمیز استفاده کنید.

2-      تیوپهای رنگ اکریلیک را به صورت وارونه ( سر تیوپ را روی زمین بگذارید) نگهداری کنید تا  از بسته شدن سوراخ تیوپ جلوگیری شود.

3-      درباره برندهای موجود دربازار اطلاع خاصی ندارم فقط از  رنگ اکریلیک بیسیک استفاده کرده ام و راضی بودم.

4-      اکریلیک را می توان روی بوم ، مقواهای آبرنگ، مقوای ماکت ، کوزه سفالی، تخم شترمرغ، گچ ، پلاستیک، چوب و ... استفاده کنید.

5-      شرکت گرومباچر برای رنگ اکریلیک پالت مخصوصی را طراحی کرده که شامل یک جعبه است و درون آن یک اسفنج قرار دارد و روی اسفنج یک کاغذ مخصوص قرار می گیرد. داخل جعبه را پر از آب می کنند و آب از طریق اسفنج می تواند به کاغذ مخصوص انتقال یابد و همواره آنرا  مرطوب نگه دارد. رنگها بر روی این کاغذ قرار داده می شود  و مخلوط می گردد. تا زمانیکه کاغذ مرطوب باشد  رنگها خشک نمی شود و می توان به مدت طولانی رنگ را نگه داشت بی آنکه از خشک شدنش نگران بود. باید هر از چند گاهی آب را از گوشه ای داخل جعبه ریخت  تا  کاغذ خشک نشود و چین نخورد.  من مطمئن نیستم این نوع پالت در ایران موجود باشد. شخصا از ظروف پلاستیکی شکلات و ... که  سطحی سفید یا بیرنگ دارند به جای پالت استفاده می کنم که اگر رنگ هم خشک شد آنرا بی دغدغه  دور بیاندازم.

6-      قلم موهایی که برای  رنگ روغن استفاده میشوند برای اینکار مناسب هستند.  قلم موها را با آب تمیز بشویید و  چنانچه رنگ روی آنها خشک شد  می توانید  با الکل آنرا کاملا تمیز کنید.

7-      طرح را می توان با کاغذ کاربن یا مداد روی بوم کشید. فقط باید دقت کنید که مدادی که استفاده می کنید از سری اچ باشد که کربن مداد با آب رنگ قاتی نشود و کار چرک نگردد.

8-      برای خشک کردن سریعتر کار می توانید از سشوار با حرارت ملایم و فاصله ی تقریبا 30 سانتیمتری از بوم استفاده کنید. سشوار را در همه جای طرح به صورت یکنواخت حرکت دهید.

9-      برای مخلوط کردن رنگها می توانید از کاردک استفاده کنید درست همانطور که در رنگ روغن استفاده می شود.

10-  مدیوم های وایت بلند white blend ، کلیر بلند clear blend و اسلوبلند slow blend برای کاهش زمان خشک شدن و ایجاد مخلوط رنگ استفاده می شوند. مثلا در کتاب برای ایجاد رنگ بنفش خاکستری متوسط از  6 قسمت وایت بلند و 1 قسمت  آبی اولترامارین ، 1 قسمت پین گری payne’s gray و کمی کریمسون  استفاده شده. ظاهرا فقط برای ساخت هایلایتهای خیلی روشن از مخلوط سفید تینانیوم و رنگ مورد نظر استفاده میشه!  یا گاهی فقط از وایت بلند لازمه استفاده بشه ولی می خواهیم رقیق تر باشه ، که آنرا با کلیر بلند مخلوط می کنند، یا  برای ساخت مخلوطی با رقت مناسب (اما روشن نشده) از کلیربلند استفاده میشه.

 

 



 
آب مرکب - قلم فلزی- پاستل گچی ( کوزه ها)
ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢۳  

چندتا تصویر از طراحی های آب مرکب  با مدل کوزه

تصویر شماره 1 - ابعاد آ3 

.

نکته مهم اینه که نباید مثل این دو تصویر اولی  کار پاستل ماسیده بشه و هی پاستل رو بمالی و کل کار رو بپوشونی. اگرچه کار زیبا شده  ولی خب به قول استاد , بازاریه دیگه

تصویر2- آ3

بلکه باید به حد اختصار باشه و در جاهایی که لازم هست.

تصویر4 - آ4

 استفاده از قلم فلز هم به همین نحو هست . بیشتر برای دور گیری و گذاشتن سایه های خیلی شدید.

تصویر5- آ3

تصویر6 - آ4

تصویر7 - آ3

در ضمن  این نقاشی ها که در ابعادهای آسه و آچهار هستند  بدون قاب  با قیمتهای 30هزارتومن و 20 هزارتومن به فروش میرسند ( البته بدون احتساب هزینه پست)  درخواستها رو در کامنت بذارید تا بررسی کنم.

------------------------------------------------------------------------------

پ.ن: کلاسهای خصوصی و نیمه خصوصی آموزش نقاشی در رده سنی نوجوانان و بزرگسالان هم در تهران برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر  کامنت بذارید.

پ.ن: این گرمای تابستون و این بلاتکلیفی کی تموم میشه ؟؟؟



 
کاغذ آبرنگ
ساعت ۱:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢۱  

تقسیم بندی کاغذ ها:

کاغذ گرم افشرد کاغذی است بسیار صاف با سطحی سخت و لغزنده یا صیقلی است.

-         مناسب برای رسم خطوط قاطع و دقیق  با مرکب  یا  گرافیت و ذغال و ...

-         عدم نفوذ  مرکب و خشک شدن در سطح

-         نمونه ­ی آشنا ی این نوع کاغذ : کاغذ های خوشنویسی

کاغذ سرد افشرد کمی زبر است و سطح آن مختصری  دندانه دار است.

-         چسبیدن ذرات مرکب و ذغال  بهتر است

-          کاغذ کاهی نمونه آشنای این نوع*

تقسیم بندی کاغذهای آبرنگی:

کاغذ آبرنگی گرم افشرد دارای سطحی صاف یا بافت ریز  یا بدون بافت است.

-         برای  رنگابه مناسب تر است چون رنگ سریع خشک میشود ( روی سطح)

-         به سرعت  کاغذسرد افشرد آب را جذب  (مکش به درون  بافت ) نمی کند که  درنتیجه می توانید لبه های رنگ را تصحیح کنید.

-         رنگ های نقاشی نهایی تقریبا  درخشان است.

 

 

کاغذ آبرنگی سرد افشرد  دارای سطحی بافت دار است

-         هنرمندهای حرفه ای آبرنگ بیشتر از این نوع استفاده می کنند.

-         پستی و بلندی های بافت  به نگه داشتن آب کمک می کند.

-         مکش آب  تقریبا سریع  اتفاق می افتد

-         رنگ نقاشی نهایی کمی کدر است

 

کاغذ آبرنگی زیر که دارای بافت است و دندانه های درشتی دارد.

-         به علت جمع شدن آب در حوضچه های بافت کاغذ ، رنگ آمیزی  پس از خشک شدن  حالتی شبیه به شنزار  دیده می شود.

 

کاغذهای آبرنگی از لحاظ وزن  هم تقسیم بندی هایی دارند  که به صورت گرم درمترمربع (gsm) یا  پوند در هربسته کاغذ  (lb) است.  هربسته کاغذ  500  (امریکایی)یا 480 (انگلیسی) برگه کاغذ دارد.  مقادیر رایج   190gsm یا 90 lb  ، 300gsm یا 140lb  ، 356gsm یا 260lb ،  638gsm یا 300lb   است .  کاغذهای سبکتر از 260lb را  برای کار باید حتما  شاسی کشی کرد.   **  و  ***

تولید کننده هایی که  انواع کاغذ های آنها در ایران به فروش می رسد. عبارتند از  آرچ (فرانسه) ، کانسون ( فرانسه) ، مونتوال ، فابریانو (ایتالیا) ، خروسنشان ( آلمان) ، استراتمور ، وینزور نیوتون  .....  اگرچه من  خودم به شخصه  کاغذهای 260 lb  خروسنشان و آرچ رو بیشتر میپسندم.  برای خرید کاغذ خروسنشان به  پاساژ  فروزنده  طبقه  زیرزمین  در  خیابان انقلاب  مراجعه کنید.

کاغذهای آبرنگ معمولا از  الیاف طبیعی گیاه کتان تهیه می شوند  هرچند که  از الیاف مصنوعی نیز  کاغذ ساخته اند.  کاغذهایی که از چوب  یا مانیلا  ( احتمالا گیاهی است که در فیلیپین می روید)  ساخته می شوند اسیدی تر هستند. پی اچ بالای این کاغذ ها باعث  تخریب کاغذ در طی زمان و  زرد شدن آن میشود.  همچنین  در هنگام ساخت کاغذ  به آن آهار ژلاتین هم زده میشود.  میزان آهار  معین کننده ی مقدار رنگی است که کاغذ می تواند در خود جذب کند.  هرچه آهار بیشتر باشد  رنگ  بر روی سطح کاغذ شناور می ماند و می توان بیشتر با رنگ دوباره کاری کرد ( تصحیحات انجام داد). ****

 

منابع :

* شیوه های طراحی هفت استاد ، گرگ آلبرت   و   راشل ولف  ,  ترجمه اعظم نوراله خانی ، انتشارات بهار

** http://painting.about.com/cs/watercolours/ht/Howto_WCpaper.htm

***  http://letspaintnature.com

****  http://www.watercolorpainting.com/reference.htm

مرجع تصویر کاغذها                                                  http://www.artfortune.com/images/pages/arches_watercolor_paper.jpg

 

البته اگر کتاب آموزش آبرنگ   نوشته خوزه پارامون  از انتشاارات  نشر نی  را  بتوانید تهیه کنید  توضیحات مفصل  و کافی در اینباره دارد  اما متسفانه  این کتاب فعلا  موجود نیست و تجدید چاپ هم نمی شود.

 ----------------------------------------------------------------------------------

پ.ن:  کلاس آموزش طراحی و نقاشی به صورت خصوصی و نیمه خصوصی در رده سنی نوجوانان و بزرگسالان ( در تهران) قرار است که  برگزار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر  لطفا  یک پیام خصوصی شامل شماره تلفن تماس بگذارید تا در اسرع وقت جهت  تنظیم تایم کلاس  و هزینه  و مکان کلاس  با شما هماهنگی کنم

 

 پ.ن : برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آبرنگ و مدیوم های آن  به لینک مراجعه کنید



 
آب مرکب و پاستل گچی
ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٥  

خب این پست فقط می خوام چندتا از نقاشی طراحی هام که با تکنیک آب مرکب  یا  تکنیک آب مرکب و پاستل گچی کشیده ام را نمایش بدم.  در پست بعدی هم مفصل درباره کاغذ آبرنگ و آب مرکب  صحبت خواهم کرد. سعی می کنم علاوه بر  مسائلی که به صورت تجربی باهاش مواجه شدم   مسائل تئوری کتابها رو هم  مثل پرس سرد  گرم و ... رو توضیح  مفصلی بدم. چیزی که برای  خواننده ها ملموس باشه   و همچنین یکی دو تا رفرنس  (مرجع) رو هم معرفی کنم.  ولی مساله ای که هست اینه که تا خودتون  با این مسائل و مشکلات  و  امتحان مواد و متریالهای  کار  دست و پنجه نرم نکنید  نمی تونید  چیزی از این مطالب سر دربیارید. یعنی حتما کاغذی که من بهش می گم خوب  یا بد  رو باید باهاش  یکبار هم شده کار کنید... شاید چیزی که  زیر دست من  جواب خوب نمیده  با  روش شما  خوب از آب دربیاد. به هر حال اینم از  طراحی های من. در کار با آب مرکب باید دقت داشت تا جایی که ممکنه کم قلم بزنید  ( من یه نمونه کار اشتباه هم نشون میدم اینجا)  و  مواظب باشید  کار جرم دار نشه  چون  جرم داشتن رنگ (ضخامت رنگ)  طراوت و تازگی رو از کار میگیره!  متاسفانه  نشون دادن مراحل انجام کار  خارج از  صبر و حوصله ی وبلاگ نویسیه  و چیزیه که فقط با  دیدن حضوری  قابل فهم و اجراست.

آب مرکب ( کوزه های سفالی)  - برانت آمبر و سینای سوخته و سفید

آب مرکب ( کوزه های سفالی)

آب مرکب و پاستل گچی  کاغذ ضخیم

آب مرکب و پاستل گچی کاغذ متوسط

آب مرکب و پاستل گچی کاغذ نازک

 نمونه  طراحی آب مرکب  ( مرکب پوست گردو  - کاغذ ضخیم)  که  دارای اشتباه است

 

نوع قلم زدن اشتباه هست. خیلی قلم زیاد خورده

-------------------------------------------------------------------------------

پ.ن:  کلاس آموزش طراحی و نقاشی به صورت خصوصی و نیمه خصوصی در رده سنی نوجوانان و بزرگسالان ( در تهران) قرار است که  برگزار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر  لطفا  یک پیام خصوصی شامل شماره تلفن تماس بگذارید تا در اسرع وقت جهت  تنظیم تایم کلاس  و هزینه  و مکان کلاس  با شما هماهنگی کنم.

 



 
آموزش آب مرکب ( آب رنگ) - شاسی کشی و تکنیک های رنگ آمیزی
ساعت ٤:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱۱  

در ادامه آموزش آب مرکب  مطالب امروز رو مطالعه کنید. البته این مطالب برای کسانی که آبرنگ هم کار می کنند  خالی از لطف نیست. به نوعی این درس مبانی آب مرکب و آبرنگ  است. ابتدا باید شاسی کشی را توضیح بدهم. اگرچه دوست خوبم رها مطالب خیلی خوبی را در وبسایت خودش گذاشته است اما لازم است توضیحاتی را هم اضافه بر آن  ارائه بدهم.  

1-     کاغذ آب مرکب را با دست چرب لمس نکنید! مواد چرب باعث عدم رنگ پذیری میشوند. (البته بعد از گفته های استاد به این فکر افتادم که برای بعضی از جاهای کار دستم را چرب کنم روی کاغذ بمالم و رنگ نگیرد، یه جورایی کار چسب میسکیت را بکند! هرچند که اکثر چربی ها به مرور زمان اکسید میشوند و باعث بدرنگ شدن کاغذ میشود)

2-     آب چسبها را می توانید از وسط نصف کنید ( صرفه جویی در کاغذ آب چسب)

3-     کاغذ را در ظرفی پر از آب (تشت) غوطه ور کنید تا کاملا خیس شود . حباب های هوا باید کاملا خارج شود و هیچ نقطه روشنی روی کاغذ نماند ( کاغذ وقتی خیس میشه رنگش تیره میشه)

4-     بعد کاغذ را دربیاورید و لبه های کاغذ را لای انگشتهای وسط و اشاره بگذارید و از بالا تا پایین بکشید تا آب اضافی آنرا بگیرید.

5-     کاغذ را روی تخته شاسی بگذارید. کاملا پهن کنید. کاغذ خیس به راحتی به تخته می چسبد.

6-      چسبها را در یک نعلبکی خیس  کنید ( نعلبکی و دستتان را بعدا خوب بشویید چون ممکن است چسب سمی باشد)

7-     ابتدا چسبهای عرض کاغذ را بچسبانید سپس چسبهای طول کاغذ را بچسبانید.  اگر بخواهید یک طول یک عرض بچسبانید بعد از اتمام چسبکاری کاغذ باد می کند  و ناهموار میشود. ( امتحان روش اشتباه ضرر نداره  چون منم اشتباه کردم و هرکاری کردم کاغذ صاف وا نه ایستاد.) بعد چند تا گیره دور تا دور کار روی چسب و مقوا بزنید تا هم شاسی دفرمه (کج و کوله) نشود و هم کاغذ یا چسب نترکد. ( این نقاشی با آبرنگ از شقایق را به عنوان مثال برای دیدن رنگ چسب و طرز گیره زدن اینجا نمایش میدهم)

8-     بعد از خشک شدن چسبها و کاغذ می توانید کار را شروع کنید.

9-     طرح را می توانید با مدادهای اچ  بکشید اما چون مداد اچ کمرنگ است از مدادهای سری ب ایی استفاده کنید. کلا از مدادهایی که دارای نوک چرب هستند  اجتناب کنید.

 

تکنیک های رنگ آمیزی آبرنگ ( آب مرکب) به صورت زیر هستند. باید توضیح دهم که دو تصویر برایتان نمایش میدهم که یکی را در زمان  نقاشی و دیگری را بعد از خشک شدن گرفته ام. تصاویری هم برای توضیحات واضحات هم ارائه داده ام.  درضمن برای اینکار  کافیست دو قلم سر  گرد با شماره های بالا ( 12 به بالا) ،  یک ظرف آب تمیز  برای خیس کردن قسمتهایی از کاغذ،  رنگ برانت آمبر تیوپی وینزور کاتمن  یا مرکب قهوه ای مایع   یا مرکب  قهوه ای خشک ، یا  رنگ قرصی  برانت آمبر  داشته باشید. می توان از یک تکنیک  مثلا خیس در خیس  استفاده کرد  یا ترکیبی از دو یا چند تکنیک را می توان برای رنگ آمیزی انتخاب کرد.

 

1-  خیس در خیس : یا  به عبارتی رنگ آبه در کاغذ خیس.  ابتدا کاغذ را با قلم آغشته به آب تمیز کاملا خیس کنید. قلم دیگر را  به رنگ حل شده در آب آغشته کنید ( منظور رنگ رقیق است) و روی کاغذ خیس لکه گذاری کنید. با این تکنیک لکه ها درهم محو میشوند.

بعد از خشک شدن

نمونه دیگر

2- خشک در خیس:  یا به عبارتی رنگ غلیظ (قلم موی نسبتا خشک) در کاغذ خیس.  در این تکنیک لکه ها پر رنگ تر هستند و بسته به میزان آبی که کاغذ دارد  میزان محو شدن لکه ها متفاوت است.

بعد از خشک شدن

3- خشک در خشک : قلم با رنگ غلیظ روی کاغذ خشک.  لبه ی  لکه های رنک کاملا تیز ( نه محو)  و رنگ کاملا پر رنگ است. اگر  رنگ خیلی غلیظ باشد  بعضی از قسمت های کاغذ ممکن است  رنگ نگیرد ( دانه دانه های سفید عکس را ببینید)

غلیظ تر

4- خیس در خشک : قلم با رنگابه غلیظ  روی کاغذ خشک.  لکه ها به علت خشک بودن کاغذ دارای لبه های تیزی هستند ولی  به علت رقیق بودن رنگ   کمرنگ هستند. ( باز هم بستگی به غلظت رنگ دارد)

 

بعد از خشک شدن

تمرین تنالیته:

برای  اینکه چشم به رنگ کاغذ در حین کار و بعد از خشک شدن رنگ عادت کند و همچنین برای اینکه بتوانید درجه متفاوتی از تیره  روشنی را  دربیاورید تمرین  زیر را انجام دهید ( شبیه تمرین تنالیته با مداد های ب هست) . مستطیلهای 4در6 سانتمیتر را با روش خیس در خیس از روشن ترین رنگ تا تیره ترین رنگ ایجاد کنید.

 

 -----------------------------------------------------------------------------------

اولدوز:  خب خصوصی پیام نذار تا جواب رو  سر جاش بذارم عزیز.  مدلهای رنگ روغن از منظره  را هم می توانی برای مدادرنگی استفاده کنی فقط  در هنگام اجرا  کمی متفاوت  عمل می کنیم.  این هم بستگی دارد که مدل انتخابی شما چه چزئیاتی داشته باشد.  اگر فرصت کنم یک پست آموزشی می گذارم. امیدوارم تا آنموقع خودت هم دست به کار شوی و  تمرین کنی!

 



 
نقطه خط
ساعت ٧:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٤  
 
آب مرکب - نکاتی درباره طراحی
ساعت ۱:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱  

سلام به روی ماه همه. بالاخره فرصت شد در خدمتتون باشم. یک مسافرت کوچولو البته با کلی مقدمات ما قبلش داشتم بعلاوه کلاسهای طراحی و مبانی که این ترم بدجوری سرم رو شلوغ پلوغ کرده، برای همینه که دیگه فرصت آزاد ندارم براتون نکته نویسی کنم.

یکی از خوانندگان پرسیده بود که موقع طراحی چه کار کنه که اجسام به دیوار چسبیده به نظر نیایند (یعنی عین نون بربری به تنور نچسبن) باید بگم که این بستگی داره به نوع سایه پردازی شما در اطراف جسم. این سه طرح که نشان میدهم را با دقت ببینید بعد آنالیز می کنیم.

همونطور که می بینید طرح قوری عین برچسب به کاغذ چسبیده! اما  کوزه ها فاصله دار به نظر میان. درباره قوری باید به جهت نور دقت میشد و تمام پس زمینه نمیبایست سیاه میشد. بلکه فقط سمت راست باید سایه پردازی میشد و سمت چپ که نور می خورد باید روشن می ماند. این مساله در سایر طرح ها رعایت شده.

یکی از تکنیک های طراحی آب مرکب هست. توضیحات بیشتر درباره این تکنیک را در پست بعدی می نویسم اما الان فقط می خواهم لوازم مورد نیاز برای این تکنیک را اسم ببرم.

مرکب: من به پیشنهاد استادم – که این ترم با خلوت شدن کلاس تازه فهمیدم چقدر حوصله و توانایی و دقت داره- از  مرکب پوست گردو استفاده می کنم. اگر تهران هستید از مغازه لوازم خوشنویسی مقابل پارک دانشجو (اول خ رازی) می توانید قرص آنرا تهیه کنید. در غیر اینصورت از قرص رنگ برانت آمبر آبرنگی ( یا تیوپ آن) استفاده کنید رنگهای مایع هم قابل استفاده اند اما خب کار با قرص یا خمیر تیوپی خیلی راحت تر است. مرکب سیاه پیشنهاد نمی شود چون حالت چرکی به کار میدهند و چندان مطلوب نیست. می توانید از رنگ سینای سوخته یا قهوه ای های دیگر هم بنا بر سلیقه خودتان استفاده کنید.

اسفنج طبیعی : اسم اسفنج خودم رو گذاشتم باب اسفنج شلوار مکعبی . عاشق آبه این توپولی . بله دقیقا  عاشق آبه  فقط کافیه برای برداشتن آب اضافی از روی کاغذ آنرا روی قسمت مورد نظر بمالید.

اسفنج معمولی: برای خشک کردن قلم مو. (بدون تصویر)

دستمال آشپزخانه یا دستمال کاغذی: برای گرفتن آب قلم

مداد3اچ : برای طراحی – اگر از مدادهای سری ب استفاده کنید ممکن است گرافیت کار شما را چرک کند

آب چسب: نوارچسب کاغذی که سابقا در ادارات پست برای بسته بندی از آن خیلی استفاده می کردند. به علت پایه ی آبی چسب آن برای چسباندن کاغذ آبرنگ و  کاغذ گراف به تخته استفاده می شود. هنگام خریدن آن دقت کنید که سمت براق آن کاملا براق باشد (به  معنی داشتن میزان چسب مناسب است) نحوه استفاده از آن و چسباندن کاغذ (شاسی کشی) را می توانید در این  لینک ملاحظه کنید اگرچه من بعدا مفصل توضیح خواهم داد.

قلم مو: قلم موی ارزان و خوب به نظرم  قلم موی پارس (دسته نارنجی دم سیاه) است. اگرچه تولید چین است ولی به سفارش ایران می باشد. می توانید با توجه به عکس زیر چهار پنج عدد از این قلم مو ها را تهیه کنید. ترجیحا قلم موهای درشت تر را انتخاب کنید.  قلم موهای گرانتر  مثل هابیکو (موی طبیعی)  یا  داوینچی (الیاف سنتزی)  و... هم هستند. قلم موهای طبیعی موی سمور و سنجاب که قدرت نگهداری آب بیشتری دارند و به قولی مخزن دار هستند گران قیمتند. اما اگر توانایی خریدش را دارید این کار را بکنید چون هنگام کار با مرکب یا آبرنگ می فهمید این قابلیت چقدر به شما کمک می کند.

پالت : پالت های تخم مرغی چندان جالب نیست. پالتی که در شکل می بینی مناسب تر است. البته یک نوع پالت هست که سطح براقتری دارد و مانند جعبه تاشو است و تعداد خانه های بیشتری دارد که آن بهتراست

کاغذ گراف: کاغذی قهوه ای رنگ که در وزن های مختلف ارائه می شود. گاهی بسته های 24 تایی خاکستری و سبک وزن هم می توانید پیدا کنید. اما قهوه ای روشن با وزن متوسط بهترین نوع اش از نظر زیبایی نهایی کار است.

تخته (شاسی آبرنگ): تخته باید حتما سه لا یا پنج لا باشد . حد اقل پنج شش سانتیمتر از کاغذتان بزرگتر باشد. تاب نداشته باشد. روی آن ساب زده شده باشد و چربی و خاک نداشته باشد. استفاده از تخته های معمولی باعث تاب برداشتن تخته بعد از شاسی کشی میشود.

--------------------------------------------------------------------------------------------

با اجازه شما سری زدم به خانه هنرمندان ( بین خ نجات اللهی و قرنی ) اگرچه نمایشگاه نقاشی برپا نبود. اما دو سه تا کار از استاد مرتضی ممیز دیدم من رو یاد بچگی ام انداخت. یعنی الان بعد از 21 سال می فهمم اون نقاشی های کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب رو چه کسی کشیده بود. باید بگم کتاب متعلق به مادرم بوده ... یعنی بگو اووووووه.  و البته مجسمه استاد ممیز و استاد عزت الله انتظامی هم در آنجا دیدم. جالب اینجاست وقتی کنار مجسمه استاد انتظامی ایستادم و بر و بر نگاهش کردم خنده ام گرفت. فکر نمی کردم از نزدیک این شکلی باشه! اما حس جالبیه. دلم می خواست خود ایشون رو میدیدم یه طرح از شون می کشیدم ( با همه این بی سوادیم چه سوداهایی دارم)

یکی دو کار هم از آقای کیار..ستمی دیدم. یکیش هفت درخت بود! هفت درخت چنار مثل لوله یا ستون وسط سالن بودند و کنده کاری های ما مردم شریف بر تن درختان را به رخمان می کشیدند. اما در مجموع چیز دیگری که چشممو بگیره نداشت.  داخل یک سالن هم خواستم برم . یعنی رفتم دو سه قدم. همون اولش سکته ناقص کردم. یه عروسکهای وحشتناکی گذاشته بود برای نمایش به جان شما!!! بعد دیدم یکی از پشت سر صدام میزنه  سکته ناقص دوم رو زدم. دیدم یه خانوم دراز اومد (من کوتوله نیستما) گفت  ورودی هزارتومن.  گفتم  نمی دونستم و برگشتم.  (باید دم در می نوشت  نه اینکه  اینجوری بیاد گدایی کنه )  ...  توی دلم گفتم اگه استاد فرشچیان مثلا از من ورودی می خواست یه چیزی ... این عجایب بی ریخت و ترسناک هم مگه ورودی داره! اگه از عشق از دوست داشتن از آرامش از زیبایی میگفتی و می ساختی با جون و دلم هرچه قدر ورودی داشت می دادم ولی واسه سکته کردن محاله... خوشحال شدم که مجبور شدم برم بیرون!!! وگرنه آخرش به سازنده عروسکها یه متلکی می گفتم!  یه جیزی توی مایه های اینکه  تو هم مثل ونگوگ روانپریشی برو خودت رو درمان کن. (علی رغم اینکه از بعضی از نقاشی های ونگوگ خوشم میاد، اما نمی تونم  وجه ی  روانپریشی اش رو  با کارهاش جمع ببندم یه جا!

-------------------------------------------------------------------------------------------

پاسخ به سئوالها – دوستانی که سئوال می پرسن لطفا نظر خصوصی نذارن  وگرنه مجبور میشم جوابها رو اینجوری بدم خدمتشون درحالیکه جواب پیش سئوالش باشه بهتره!!

میترا جان پرسیده : ضمنا اگه امکان داره درباره وسایل طراحی موجود در بازار با معرفی مارک و کیفیتشون مطلب بذار .  باید بگم که تا جایی که لازم بوده گفتم  مثلا مدادرنگ 48 رنگ فابرکاستل  یا  مدادهای پلی کروم فابرکاستل برای  کار با مدادرنگی خوب هستند.  یا مدادطراحی استدلر آلمانی (نه ایرانی و نه تقلبی) یا  فابرکاستل برای طراحی مناسب اند. کاغذ طراحی معمولا پارس توی بازار هست ولی اگر بگردید کاغذهای سنگین تر که کمی بافت  خشن تری هم دارند با  رنگ زمینه کرممایل به زرد پیدا می کنید که مناسب باشند و این کاملا سلیقه ای هست .... آبرنگ اشمینک آلمان  یا  آرتیست وینزور ( دقت کنید آبرنگ کاتمن  وینزور هنری نیست و استیودنت هست)  .... اصولا هرچیزی  فاین  و آرتیستش از بقیه چیزها بهتره... یا من بوم  ال بی فرانسه (ساخت چین) رو بیشتر ترجیح میدم. اما  بومیران  هم کیفیتش به نسبت خوبه و قیمتش ارزونتره!  درباره بقیه وسایل بپرسید تا بگم.

مهدیه خانوم : درباره کاغذ توضیح دادم. درباره بوم باید بگم بعد از اتمام کار میدیم قاب بگیرن  نه اینکه کلاف ( چوب قاب ) رو هم  از پارچه بوم جدا کنیم .  درباره آبرنگ هم بعد از خشک شدن رنگها و کاغذ  از  شاسی جداش می کنیم دیگه  !  آبرنگ چهار روش داره  درست مثل آب مرکب. دفعه بعد کاملا توضیح می دم چی هست و کلا  من چه جوری استفاده می کنم و استادها نظرشون چیه! با مدادرنگی آبرنگی کار نکردم والبته استادمم  اصلا توصیه اش نمی کنه!  آبرنگ تیوپی وینزور کاتمن برای شروع کار مناسبه . البته ممکنه بخواید قرصی اش را تهیه کنید  یا بخواید  آرتیست که گرانتر هست را بخرید. بعضی آبرنگ ها مثل سنپترزبورگ  همه رنگهایش کارایی ندارند یعنی اون قدرت رنگ دهی مناسب را ندارد. برای شروع  کاغذهای آبرنگی فابریانو یا مونتوال رو می توانید استفاده کنید  اما بهترین کیفیت رو آرج و خروس نشان دارند که البته کمی گران هم هستند. کتابها رو قبلا توضیح دادم . برای خرید کتابها می توانید به خ انقلاب نرسیده به خ دانشگاه  یک پاساژ کوچک و بی نام و نشان هست که  کتابفروشی هنری در آن دایر است مراجعه کنید.  مطالب قبلی را مطالعه کنید.